«با عربستان سعودی توافق کرده‌ایم که مذاکرات دو کشور محرمانه باشد»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از وارد شدن مذاکرات به «مسیر جدی‌تر» و گفت‌وگو درباره «نقشه راه» خبر داد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به برگزاری چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان سعودی در شهر بغداد، پایتخت عراق، از توافق هیئت‌های مذاکره‌‌کننده دو کشور برای انجام مذاکرات به‌صورت محرمانه و پشت درهای پشت خبر داد. 

روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ و پس از حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، قطع شده است. از اوایل سال جاری دو کشور با هدف بهبود روابط و کاهش تنش‌ها چند دور مذاکره انجام داده‌اند، اما تاکنون خبرهای زیادی درمورد محتوای مذاکرات منتشر نشده است.    

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه، در نشست خبری خود، گفت: «توافقات هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران با هیئت اعزامی عربستان تاکنون این بوده که در فضای عمومی، مذاکراتی که پشت درهای بسته در حال انجام است، پیگیری نشود.»

خطیب‌زاده با اشاره به برگزاری چهار دور مذاکره با عربستان سعودی در بغداد، گفت: «آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم.» او افزود که «بغداد تا به امروز میزبان خوبی بوده و تا زمانی که امکان وجود داشته باشد، ضرورتی بر تغییر محل گفت‌وگوها وجود ندارد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تماس‌ها و ارسال و دریافت پیام‌ها بین دو کشور «بدون انقطاع» ادامه داشته و دارد. او همچنین از گفت‌وگو درباره «نقشه راه» در این مذاکرات خبر داد و اضافه کرد: «گفت‌وگوها به مسیر جدی‌تری وارد شده است.»

خطیب‌زاده اعلام کرد که بیشترین تمرکز در این مذاکرات درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به‌ویژه حوزه خلیج فارس و یمن هم بخشی از گفت‌وگوها بوده است. او افزود: «تلاش داریم روابط ایران و عربستان به آرامش و صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس کمک کند.»

خبر برگزاری مذاکره میان ایران و عربستان سعودی را نخستین‌بار روزنامه بریتانیایی فایننشیال‌تایمز در اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ منتشر کرد. در آن زمان یک مقام ارشد سعودی این موضوع را تکذیب و دولت ایران از اظهارنظر در مورد آن خودداری کرد؛ اما با گذشت زمان، مقام‌های دو کشور برگزاری مذاکرات در پایتخت عراق را تایید کردند.  

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، ۳۱ شهریورماه، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با ایران به نتیجه برسد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز حدود یک هفته پیش ضمن تایید برگزاری دور چهارم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران، گفت: «این گفت‌وگوها هنوز در مرحله بررسی‌های اولیه‌اند. امیدواریم که مذاکرات مسائل موجود بین دو کشور را حل کنند. این هدف ما است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران که از مردادماه کار خود را آغاز کرد، اعلام کرده است که تهران قصد دارد روابط نزدیکتری با کشورهای منطقه داشته باشد و اولویتش بهبود روابط با همسایگان عرب خلیج فارس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اول مهرماه از تماس‌های منظم‌تر با عربستان سعودی در چند ماه اخیر خبر داد و گفت که درباره موضوع‌های دوجانبه «پیشرفت‌های خوبی» صورت گرفته است. به گفته او، از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، پیام‌ها «در سطح مناسبی» ردوبدل شده است.