پاکستان در پی انحصار پروازهای کابل-اسلام‌آباد است

بهای بلیت پرواز کابل-اسلام‌آباد ۱۵ برابر شده است

بهای بلیت کابل-اسلام‌آباد که در گذشته ۱۵۰ دلار آمریکا بود، به دو هزار و ۵۰۰ دلار رسیده است - Hoshang Hashimi / AFP

مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان می‌گویند که پاکستان در تلاش است پروازهای بین‌المللی از کابل به مقصد پاکستان را در انحصار خود داشته باشد. غلام جیلانی وفا، معاون سازمان هواپیمایی دولت طالبان، به رسانه‌ها گفته است که پاکستان می‌خواهد مسیر پروازی کابل-اسلام‌آباد تنها در اختیار شرکت هواپیمایی بین‌المللی پاکستان، «پی‌آی‌ای»، باشد. شرکت هواپیمایی پی‌آی‌ای در حال حاضر تنها خط هوایی برای انتقال مسافران از افغانستان به خارج این کشور است. سایر مسیرهای پروازی که پیش‌تر میان کابل و سایر فرودگاه‌های بین‌المللی وجود داشت، در حال حاضر بسته‌اند و مسافرانی که می‌خواهند به پاکستان یا از طریق آن به کشورهای دیگر بروند، با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر بهای بلیت کابل-اسلام‌آباد که در گذشته ۱۵۰ دلار آمریکا بود، به دو هزار و ۵۰۰ دلار رسیده است و با توجه به حجم گسترده تقاضا برای بلیت پرواز به پاکستان، احتمال دارد باز هم افزایش یابد. مسافرانی که می‌خواهند به پاکستان سفر کنند، می‌گویند که فقط دفتر شرکت هواپیمایی پی‌آی‌ای در کابل، بلیت پرواز کابل-اسلام‌آباد را می‌فروشد و روزانه صدها تن برای خرید بلیت پشت در این شرکت انتظار می‌کشند.

حاجی مزمل، از تاجران افغان که باید از طریق پاکستان خود را به دبی برساند، می‌گوید که تهیه همین بلیت دو هزار و ۵۰۰ دلاری هم به سادگی میسر نیست: «اگر نتوانید از میان خیل عظیمی درخواست‌کننده‌های بلیت وارد دفترفروش شوید، ناگزیر باید آن را از بازار سیاه تهیه کنید که آن هم ۱۰۰ دلار بیشتر می‌خواهد.» گفته می‌شود نزدیک ورودی دفتر فروش شرکت هواپیمایی پاکستان، تعدادی دلال پرسه می‌زنند و با دریافت دو هزار و ۶۰۰ دلار، به‌سادگی برای متقاضیان بلیت می‌خرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، پاکستان برای تردد از بندر زمینی تورخم میان افغانستان و پاکستان نیز محدودیت‌های زیادی وضع کرده است. بر خلاف ادعای پاکستان مبنی بر لغو نیاز به ارائه برگه ورود همراه با روادید برای گذر از مرززمینی تورخم، مقام های مرزی پاکستان بدون برگه ورود به افغان‌ها اجازه نمی‌دهند به خاک پاکستان وارد شوند.

روز یکشنبه، ده‌ها دانشجوی افغان که در پاکستان تحصیل می‌کنند، مقابل ساختمان سفارت پاکستان در کابل تجمعی اعتراضی بر پا کردند. آنان از مقام‌های دولت پاکستان خواستند تا الزام ارائه برگه ورود همراه با روادید پاکستان را لغو کند. عبدالتواب یوسفی که در یکی از دانشگاه‌های پاکستان درس می‌خواند، می‌گوید که امتحان‌ها آغاز شده‌اند اما نیروهای مرزی پاکستان اجازه ورود نمی‌دهند و از آنان برگه ورود می‌خواهند. او می‌گوید که اینجا در کابل نیز سفارت پاکستان به آنان می‌گوید که الزام داشتن برگه ورود لغو شده است. او از مقام‌های دولت پاکستان می‌خواهد تا برگه ورود را ملغی کنند. گفته می‌شود پاکستان برای اینکه مسافران بیشتری را به استفاده از مسیر هوایی برای رفتن به پاکستان مجبور کند، لزوم داشتن برگه ورود همراه با ویزا را لغو نکرده است. زیرا مسیر زمینی بسیار ارزان‌تر از مسیر هوایی است و با ۵۰ دلار آمریکا می‌توان از کابل به هر گوشه از پاکستان زمینی سفر کرد.

با اینکه دو شرکت هواپیمایی افغانستان (آریانا و کام ایر) آمادگی خود برای انتقال مسافران از کابل به اسلام آباد را اعلام کرده‌اند، پاکستان هنوز به این شرکت‌های هواپیمایی افغانستانی اجازه پرواز به این کشور را نداده است.

سلطه طالبان بر افغانستان باعث شده است تا هزاران شهروند افغان در اندیشه ترک این کشور باشند اما در حال حاضر، مرز تمام کشورهای همسایه به روی افغان‌ها بسته است. همین حالا هزاران افغان کنار مرزهای غربی این کشور با جمهوری اسلامی ایران، در انتظار ورود به این کشورند اما دولت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور، تدابیر گسترده‌ای اتخاذ کرده است.

در حال حاضر تنها راه خروج از افغانستان یا پروازهای چارتری کشورهای خارجی برای انتقال افغان‌ها است یا پروازهای شرکت هواپیمایی پاکستانی به اسلام‌آباد که آن هم با توجه به محدودیت صدور ویزا و گرانی قیمت بلیت، تنها برای کسانی میسر است که پول زیادی داشته باشند.