افغان‌های گرفتار در هند توانستند به افغانستان بازگردند

روند انتقال افغان‌ها از هند به افغانستان از روز گذشته آغاز شده است

بسته بودن مسیر هوایی بین کابل-‌دهلی نو مشکلات زیادی برای افغان‌های گیر افتاده در هند ایجاد کرده است - Olivier DOULIERY / AFP

یک گروه ۱۰۶ نفره از افغان‌هایی که نزدیک به دو ماه در کشور هند سرگردان بودند به کابل رسیدند. این ۱۰۶ نفر نخستین گروه از مجموع افغان‌هایی هستند که پیش از سقوط کابل به دست طالبان، به دلایل مختلف به هند سفر کرده بودند و با سلطه طالبان بر افغانستان و قطع شدن تمامی پرواز‌های بین‌المللی به این کشور، در هند گیر افتاده بودند.

سفارت افغانستان در هند که هنوز هم با دیپلمات‌های دوران حکومت اشرف غنی فعالیت می‌کند، در اعلامیه‌ای گفته است که پس از گفت‌و‌گو‌های فراوان با دولت هند، سازوکاری ایجاد شد تا زمینه بازگشت افغان‌هایی که به هر دلیلی به هند سفر کرده بودند، به افغانستان میسر شود.

در این اعلامیه آمده است که در حال حاضر افغان‌ها از طریق پرواز‌های شرکت هواپیمایی ماهان که یک شرکت ایرانی است، ابتدا به ایران و از آنجا به افغانستان منتقل خواهند شد. این‌که چرا یک پرواز مستقیم دو ساعته از دهلی به کابل به پروازی شش ساعته تبدیل شده است، نه دولت هند تاکنون پاسخی به آن داده است و نه در اعلامیه سفارت افغانستان به دهلی نو اشاره‌ای به آن شده است.

اما به نظر می‌رسد تهدیدهای امنیتی و سردی رابطه بین دولت هند و گروه طالبان دلیل آن باشد. به خصوص این‌که کشور پاکستان ـ دشمن قدیمی هند - نفوذ بیش از حدی بر طالبان دارد و این باعث شده است تا دولت هند نه از شرکت‌های داخلی خود برای انتقال افغان‌ها استفاده کند و نه به شرکت‌های داخلی افغانستان اجازه این کار را بدهد و نه زمینه پرواز مستقیم دو ساعته را میسر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت هند، گروه طالبان را تهدیدی بالقوه برای خود قلمداد می‌کند. دولت هند به خوبی می‌داند که پاکستان نفوذ زیادی بر طالبان دارد و از این گروه بارها به عنوان اهرم فشار بر هند استفاده کرده است.

اماکن دیپلماتیک هند در افغانستان بارها مورد حمله انتحاری طالبان قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۸ یک حمله انتحاری رو‌به‌روی در سفارت هند در کابل باعث کشته شدن ده‌ها شهروند افغانستان از جمله پنج دیپلمات و کارمند این سفارت شد. در سال ۲۰۱۳ نیز یک حمله انتحاری کنسولگری هند در شهر جلال‌آباد را هدف قرار داد که تلفاتی جانی در بر نداشت.

از سوی دیگر طالبان رابطه خوبی با گروه‌های تروریستی ضد هند دارد. لشکر طیبه، لشکر جنگهوی، جیش المحمد و تعدادی دیگر از گروه‌های تروریستی که تمایل فعالیتشان بیشتر ضد هند است، با طالبان رابطه خوبی دارند. طالبان همچنین تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است به همین دلیل، هند علاقه‌ای برای ایجاد دهلیز هوایی مستقیم کابل‌ ـ‌ دهلی نو ندارد.

با این حال بسته بودن مسیر هوایی بین کابل-‌ دهلی نو مشکلات زیادی برای افغان‌های گیر افتاده در هند ایجاد کرده است. آن‌ها بارها در این کشور دست به تجمع و اعتراض زده‌اند، زیرا نبود مسیر انتقال باعث شده بود تا مدت روادیدهای آنان پایان یابد و مجبور به پرداخت جریمه شوند. همچنین تعدادی از آنان می‌گفتند که دیگر پولی برای پرداخت هزینه اقامت در این کشور ندارند و هیچ راهی برای انتقال پول از افغانستان به آنان نیز وجود ندارد.

گروه طالبان می‌گوید زمینه پرواز شرکت‌های بین‌المللی به فرودگاه کابل به کمک کشور‌های ترکیه و قطر میسر شده است، اما به جز هواپیما‌های چارتر و اختصاصی، تاکنون هیچ هواپیمایی خصوصی خارجی روند پرواز به افغانستان را آغاز نکرده است.