شرایط خرید خانه‌های یک یورویی در ایتالیا

بسیاری از زیباترین روستاهای ایتالیا با جمعیتی اندک و سالمند رها شده‌‌اند

برخی از جوانان ایتالیایی وارث مستغلاتی‌اند که قصد زندگی در آن‌ها را ندارند - Filippo MONTEFORTE / AFP

از آن جایی که خرید مستغلات در بریتانیا برای بسیاری از کسانی که برای نخستین بار قصد خرید خانه داشته یا رویای خانه‌ای در نقطه‌ای آفتابی را در سر می‌پرورانند غیرممکن است، نظریه خرید مستغلات در ایتالیا به بهای تنها ۸۶ پنس (کمی بیش از یک دلار) سخت سرمست کننده است. 

در دو سال گذشته چند شهر کوچک در ایتالیا به دلیل طرحشان برای فروش مستغلات خالی به بهای تنها یک یورو در سرخط اخبار قرار گرفتند. 

اما این طرح چگونه عمل می‌کند و چه کسانی واجد شرایط خرید ویلاهای ارزان در نواحی آفتابی‌اند؟  

چرا ایتالیا خانه‌هایش را به بهای یک یورو می‌فروشد؟

در حالی که جوانان ایتالیایی به شکل فزاینده‌ای مهاجرت به شهرها و اشتغال به کارهای شهری را به زندگی و کار در روستا ترجیح می‌دهند، بسیاری از زیباترین روستاهای این کشور با جمعیتی اندک و سالمند رها شده‌‌اند و به سمت متروکه شدن می‌روند.

بسیاری از سالمندان در ایتالیا کسی را ندارند که خانه‌شان را برای او به ارث بگذارند و در نتیجه پس از مرگشان آن را به ادارات و نهادهای محلی واگذار کرده‌اند که در موردش تصمیم بگیرند. برخی از جوانان وارث مستغلاتی‌اند که هیچ قصدی برای زندگی در آن‌ها ندارند.

داشتن خانه دوم در ایتالیا به معنای پرداخت مالیات است، بنابراین فروش خانه‌هایی که استفاده‌ای ندارد، (حتی) به بهای اندک می‌تواند بیشتر از نگاهداشتن آن مقرون به صرفه باشد. 

به همین دلیل است که حدود ۲۵ شهرداری در ایتالیا به خریداران بالقوه مستغلات این کشور طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که نمی‌توان آن را رد کرد: خرید خانه به بهای نمادین یک یورو!

هدف این طرح نوسازی این خانه‌ها و سکونت در آن برای چند سال آینده است که برای شهر بیش از فروش آن‌ها به قیمت بازار صرف دارد. 

در بیانیه تارنمای خانه‌های یک یورویی آمده است: «ما به ساختمان جدید یا ضمیمه‌های ساختمانی نیاز نداریم. راهبرد ما در بهبود فضای حاکم بر واحد‌های مسکونی و بازپس گرفتن هویت فرهنگی، احیای نواحی کوچک متروکه و بازسازی مستغلات رها‌شده با هماهنگی با تاریخچه‌مان است.»  

مقامات محلی در مناطقی از جمله «امیلیا رومانیا»، «آبروتزو» و «کامپانیا» همچنین امیدوارند تجمع مالکان جدید با خرید محصولات و استخدام کارگران محلی به اقتصادشان رونق داده و وجه لازم را به مراکز تفریحی و محلی منطقه تزریق کند و حتی با ایجاد هتل‌ها و مهمانخانه‌های کوچک صنعت گردشگری این نواحی را تقویت کند.

شرط لازم برای آن چیست؟

شما یک ویلای نو و صیقل‌خورده نمی‌خرید. خانه‌هایی که در این طرح‌ها قرار دارند اغلب پوسیده و محتاج نوسازی کاملند. شما روی یک بنای نسبتا مخروبه سرمایه گذاری می‌کنید نه خانه‌ای آماده سکونت.

اما هزینه نوسازی و بازسازی این خانه‌ها در مقایسه با دیگر کشورها نسبتا کم و بسته به مساحت خانه بین ۲۰ تا ۵۰ هزار یورو است.

هرچند اغلب این واحدهای مسکونی خانه‌های کوچک روستایی هستند، اما بناهای بزرگ و باشکوه نیز با بهایی بیشتر در فهرست فروش قرار دارند. فروشنده کلیسای پیشین در حومه «بوُلوُنیا» برآورد کرده است که نوسازی این بنا می‌تواند تا ۱.۵ میلیون یورو هزینه در بر داشته باشد.

افزون بر آن، مخارج ابتیاع خانه در خارج می‌تواند تا سه هزار یورو به دیگر هزینه‌های آن اضافه کند. برخی از شهرداری‌های آن نواحی، همچنین خواهان یک «سپرده تضمینی» (از هزار تا ده هزار یورو بسته به هزینه نوسازی بنا) هستند که ثابت کند شما به نوسازی بنای مورد نظرتان متعهدید.

از جنبه‌ای مثبت‌تر، ایتالیا برای خریداران این نوع مستغلات استثناهای «بسیار چشمگیر» مالیاتی قائل شده است که شامل ۱۱۰ درصد هزینه‌های ساختمانی می‌شود.

خریدار نمی‌تواند وعده‌های مبهمی در مورد زمان نوسازی مستغلاتی بدهد که به تازگی خریداری کرده است. مالکان جدید باید جزئیات پروژه نوسازی ساختمان را در مدت دو تا ۱۲ ماه پس از خرید آن (بسته به ناحیه) ارائه داده و کار بازسازی را در مدت یک سال شروع و در مدت سه سال تمام کنند.

همچنین باید توجه داشت که تمام مستغلات عرضه‌شده به بهای یک یورو در معرض فروش نیستند. سر بناهای محبوب رقابتی در گرفته که بهای آن‌ها را تا ۵ هزار و حتی ۲۰ هزار یورو افزایش داده است. 

به همین دلیل این پروژه برای افرادی است که افزون بر بهای یک یوروریی بناهای عرضه‌شده، دارای مقادیری پس‌انداز و وجه نقد هستند.

چه کسی واجد شرایط خرید خانه‌های یک یورویی است؟

تارنمای کِیس وان یورو. ایت (case1euro.it) که فهرست ساختمان‌های یک یورویی را در «موسوُمِلی» واقع در  یک‌صد کیلومتری جنوب پالِرمو در سیسیل منتشر می‌‌کند، می‌نویسد: «شوخی است یا واقعیت دارد؟» 

شوخی نیست. مقررات از شهری به شهر دیگر فرق می‌کند اما در مورد «موسوملی» خریدار باید از منابع مالی لازم برای:

هزینه‌های تنظیم قباله فروش (دفتر ثبت اسناد رسمی، ثبت و انتقال ملک)

تهیه پروژه نوسازی ساختمان و کسب مجوز

آغاز کار در مدت دو ماه از دریافت مجوز ساختمان

تکمیل پروژه نوسازی در مدت سه سال

پرداخت ۵ هزار یورو «سپرده تضمینی» که در صورت عدم تکمیل نوسازی ساختمان در مدتف سه سال غیرقابل عودت خواهد بود. 

در «موسوملی» آزادید که داخل ساختمان را به میل خود تغییر دهید اما نمای آن باید به شکل اصلی آن باقی بماند.

در جزئیات متن این مقررات آمده است که خریدار می‌تواند به طور شخصی یا با تیم کارگران انتخابی خود پروژه نوسازی را انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این راهی است که یک خریدار فرانسوی به نام «مورگان ژیوُ» و همسرش انتخاب کرده‌اند. آن‌ها در سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفتند: «از آن جایی که هر دوی ما در کار نوسازی ساختمان وارد هستیم، بیشتر کارها را که چندان نبودند خودمان انجام دادیم. عالی بود که ببینیم چگونه یک خانه دو اتاقه بار دیگر زنده می‌شود.»

خریداران بسیاری از بناهایی که در فهرست فروش یک یورویی قرار دارند، مستلزم رعایت مقررات مشابه است، اما خریدار باید مقررات شهری را که قصد دارد در مستغلات آن سرمایه‌گذاری کند را هم مد نظر بگیرد. برخی از آن‌ها مقرر می‌کنند که خریدار پس از نوسازی بنا در آن سکونت کند در حالی که برخی دیگر به مالک جدید اجازه می‌دهند از آن به عنوان مهمانخانه استفاده کند.

خریدارانی که دارای حق اقامت در ایتالیا نیستند و به زبان ایتالیایی آشنایی ندارند احتمالا در کار سازماندهی کار یا استفاده از ملکشان با مشکلات بیشتری رو‌به‌رو می‌شوند.

آیا برگزیت بر امکانات بریتانیایی‌ها برای خرید خانه تاثیر گذاشته است؟

دارندگان تابعیت خارج از اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند در این کشور خانه بخرند اما تنها در چارچوب «افراد غیرمقیم». این بدان معنی است که خریدار مالیاتی بیش از محلی‌ها پرداخته و تنها می‌تواند سالیانه تا ۱۸۰ روز در خانه ایتالیایی خود اقامت کند اما نه بیش از نود روز در هر چارچوب زمانی یک صد و هشتاد روزه.

اگر مالک جدید بخواهد مدت اقامتش را تمدید کند باید از دولت تقاضای اقامت دائم کند که مستلزم داشتن استطاعت مالی لازم برای زندگی در ایتالیا بدون نیاز به کار است.

همچنین به این پروژه علاقمندم. از کجا شروع کنم؟

فهرست فروش ساختمان‌های یک یورویی در تارنماهای زیر و نیز تارنماهای دولتی از جمله سیسیل درج شده است.

 1eurohouses.comcase1euro.it ، property-in-sicily.estate  Comune of Sambuca’s یا Citta de Troina’s .

تارنمای Auctions2Italy نیز فهرست مستغلات دو یورویی در ایتالیا را منتشر می‌کند و تارنمای Europe.properties راهنمای «چگونه آن را انجام بدهیم» را ارائه می‌دهد.

روبیا دنیلز، خریدار آمریکایی که یک بنای یک یورویی را در سیسیل خریداری و نوسازی کرده است در ابتدای سال جاری به تارنمای «تراول اند لِژِر» گفت باید حتما شخصا به محل رفت، بنای مورد نظر را دید و پِی و دیوارهای آن را بررسی کرد.

دنیلز گفت: «هرگز به این فکر نکنید که (بنا) را از طریق اینترنت خریداری کنید. باید به محل بروید، آن را ببینید و روندی را تجربه کنید که اطمینان پیدا کنید تصمیمتان عاقلانه است. هیچ گامی را از طریق اینترنت برندارید.»

خانم دنیلز توصیه کرد که «ساختمانی را نخرید که دیوارهایش سینه داده‌اند زیرا این نشانه مشکل در پِی ساختمان است.»

نواحی دارای پروژه‌های خانه‌های یک یورویی

امیلیا رومانیا

باریکه شمال ایتالیا در حوالی «بولونیا» خانه‌هایی در شهرهایی از جمله «وِردانت» به فروش گذاشته‌اند که در منطقه باستانی «مودیلیانا» واقع است. این ناحیه‌ای است که پیشتر برای خرید یک صومعه متروکه به آن اشاره کردیم.

آبروتزوُ

این ناحیه‌ای ساحلی در شرق رم است. شهرهایی که خانه‌های خالی خود را در معرض فروش گذاشته‌اند شامل «کاسولی»، «سانتوُاستفانو دی سِسانیوُ» و «پِراتوُلا پِلینا» است.

کامپانیا

این بخش از ایتالیا با صخره‌های آتشفشانی در اطراف ناپل نزدیک به پمپی و ساحل آمالفی خانه‌هایی یک یورویی در مناطقی از جمله «پیاترامِلارا»ی نیمه متروکه دارد که به تازگی تنها پانزده خانوار در آن اسکان داشته‌اند.

سیسیل

سیسیل بازار داغ پروژه خانه‌های یک یورویی است. از شهر خواب‌زده «موسوملی» گذشته، شهرهایی از جمله «کالاتا فیمی سِگِستا»، «اوُگوستا»، «سامبوکا» و «کالتاجیوُرنِه» همگی خانه‌های خالی و بی صاحب را به معرض فروش گذاشته‌اند.

پیِدمونت

این منطقه شمالی که در نزدیکی مرز سوئیس قرار دارد مستغلاتی در شهرهایی از جمله «بوُرگوُمِتزاوالِه» و «آلبونیانوُ» در کنار نواحی معروف تولید شراب و دره جنگلی «آنترونا» عرضه کرده است.

لوُ مارش

شهر باستانی «کانتیانوُ» که در قرون وسطی بنا شده و در ۴۰ دقیقه‌ای ساحل قرار دارد و خانه‌های یک یورویی خود را در نزدیکی ماسه‌های سفید پلاژهای ساحل دریای آدریاتیک و نواحی رشد دنبلان‌‌های کوهی عرضه می‌کند.

لیگوریا

نواحی «تریوُرا» و «پینیون»  در این منطقه برای روستاهای ماهیگیری «چینکوئِه تِرِه» و نیز «پِستوُ» و «فوُکاچیا» شهرت دارند.

پولیا

پولیا با ۱۹۵ هزار و ۲۴ ساکن مرکز استان «تارِنتوُ» و نخستین شهر بزرگی است که در فهرست فروش خانه‌های یک یورویی قرار گرفته و خریدار را در تاریخ دریانوردی و ماهیگیری و غذاهای دریایی عالی خود شریک می‌کند. 

ساردنی

روستاهای «روُمانا» و «نولوی» در جزیره‌ای در استان «ساساری» در جنب شهر «آلگروُ» به پروژه خانه‌های یک یورویی پیوسته‌اند. 

توُسکانی

شهرک‌های «مونتیِری»، « گروُسِتوُ»، «لوکا» و «وِرگِموُلی» مرکز ویلاها و شراب با کیفیت ایتالیاست.

© The Independent

بیشتر از جهان