در تارانتوی ایتالیا با یک یورو صاحب خانه شوید

تارانتو امیدوار است 25 هزار شهروند جدید جذب کند

جمعیت این شهر به سه هزار نفر کاهش یافته است-iStock

شهر تارانتو در ایتالیا، سومین شهری است که در طرح فروش خانه به بهای یک یورو قرار گرفته است.

تارانتو، شهری ساحلی در حاشیه غربی منتهی الیه غرب ایتالیاست که به خیل شهر‌ها و روستاهایی پیوسته که با هدف ترغیب جمعیت رو به زوال آن، برخی خانه‌هایش را به مبلغ یک یورو به معرض فروش گذاشته است.

به گفته نشریه ایتالیایی لوکال، تارانتو برخلاف دیگر شهرها و روستاهای این طرح، یک روستای دورافتاده آرامش‌بخش و زیبا نیست، بلکه مرکز تاسیسات تولید فولاد «ایلوا» است که موجب آلودگی هوا و اطرافش می‌شود.

البته تارانتو در بسیاری از مشکلات دیگر شهرهای این طرح شریک است، از جمله این که جمعیت مرکز تاریخی آن از ۴۰ هزار نفر در قرن نوزدهم به ۳ هزار نفر کاهش یافته است.

هدف نهایی، احیای جمعیت تارانتو با ۲۵ هزار سکنه جدید در بخش قدیمی‌ شهر است.

فرانچسکا ویجیانو، رئیس شورای سیاست‌های مسکن و میراث تارانتو، به نشریه ایل کوریرا دلا سرا گفت: «هدف ما انجام اقداماتی است که بر تعداد ساکنان بخش قدیمی‌ شهر افزوده و آن را توسعه دهد.» 

خانم ویجیانو افزود: «کلید تولد دوباره، در مرکز تاریخی آن است؛ این هسته آغاز دوباره تارانتینوست. دیگر نمی‌خواهیم شهرمان با ایلوا (کارخانه تولید فولاد) تداعی شود، بلکه می‌خواهیم به دلیل دیگری توسعه یابد.»

بخش قدیمی ‌شهر از یک جزیره تشکیل شده که با دو پل سنگی به خشکی متصل می‌شود. 

از شبکه کوچه‌های باریک گذشته، تارانتو محل قلعه آراگونی یا آراگونس [بنایی قرون وسطایی که به عنوان دژ دفاعی استفاده می‌شده]، ساختمان شهرداری و کلیسای سن کاتالدوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف گذشته که بودجه‌ای برای نوسازی تارانتو فراهم نبود، اخیرا مبلغ ۹۰ میلیون یورو به نوسازی ساحل و ساختارهای شهر - از جمله سیستم اگوی آن اختصاص داده شده است.

شهرداری تارانتو به عنوان مقدمه، سه ساختمان را - که هریک دارای پانزده واحد مسکونی است، به مبلغ هر یک تنها یک یورو به فروش می‌گذارد.

خریدار باید سرمایه لازم را برای نوسازی این ساختمان‌ها داشته باشد که هزینه آن به نسبت زیربنای هر واحد و مقدار کاری که باید در آن انجام شود، میان ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو برآورد شده است.

یکی دیگر از شرایط فروش این است که خریدار باید خود پس از بازسازی ساختمان، ساکن تارانتو شود یا دست‌کم از آن به عنوان خانه دوم استفاده کند. 

اگر مرحله نخست این طرح با موفقیت پیش برود، ساختمان‌های دیگری با همان شرایط به معرض فروش گذاشته خواهد شد. گفته می‌شود حدود ۱۳۰۰ ساختمان از این نوع در تارانتو منتظر نوسازی است.

خانم ویجیانو می‌گوید، از هم‌اکنون افرادی حتی از نیویورک، میلان و رم نسبت به خرید این ساختمان‌ها ابراز تمایل کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی