آمریکا: ایران باید بی‌درنگ به مذاکرات هسته‌ای برگردد

«ایالات متحده همچنان معتقد است که مسیر دیپلماسی باز است»

REUTERS/Kevin Lamarque

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ضمن تاکید دوباره بر این که دیپلماسی و گفت‌وگو مؤثرترین راه برای حل و فصل اختلافات در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ابراز امیدواری کرد تهران به زودی به مذاکرات وین بازگردد.

ند پرایس در نشست خبری روزانه خود در شهر واشنگتن گفت، ما از ایرانی‌ها در موارد متعدد شنیده‌ایم که انتظار دارند مذاکرات وین «زود» از سر گرفته شود و ما امیدواریم که تعریف آنها از زود، با تعریف ما از زود مطابقت داشته باشد.

وی اضافه کرد، ایالات متحده «همچنان معتقد است مسیر دیپلماسی همچنان باز است، ما همچنان بر این عقیده هستیم رویکرد دیپلماتیک بهترین روش برای راستی‌آزمایی این مهم است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

ند پرایس افزود، «ما می‌خواهیم گفت‌وگوها در وین هر چه زودتر آغاز شود و این چیزی است که نه هفته‌ها، بلکه ماه‌هاست می‌گوئیم. ما معتقدیم که مهم است طرف‌ها دوباره گردهم آیند، و مذاکرات از آنچه که رهایش کرده‌ایم ادامه یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ما فکر می‌کنیم بازگشت فوری به مذاکرات لازم است چون این روندی نیست که بخواهد بی‌نهایت ادامه یابد و در ادامه ابراز امیدواری کرد مذاکرات از آنجایی که به نتیجه رسیده بود ازسرگفته شود.

ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۵+۱ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین برای اعمال محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها، به توافق رسیدند.

دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا سه سال بعد، و با هدف مذاکره دوباره با تهران و رسیدن به یک توافق جامع‌تر، از آن توافق خارج شد و ایران نیز در واکنش به آن تصمیم، به تدریج از تعهدات خود در برجام فاصله گرفت.

شش دور مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی مانده در برجام انجام شده است، اما در خرداد ماه به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تشکیل دولت جدید متوقف شد.

تاریخ برگزاری دور هفتم هنوز مشخص نیست.

دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید در حال بررسی محتوای مذاکرات انجام شده است و به زودی به آن بازخواهد گشت؛ آمریکا می‌گوید فرصت نامحدود نیست و با پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، ممکن است بازگشت به برجام دیگر سودی نداشته باشد.