۲۹.۷ درصد از جمعیت کشور درگیر اختلالات روانی کرونا شده‌اند

استفاده از داروهای آرام‌بخش در یک سال و نیم گذشته بیشتر شده است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان اختلالات روان در دوران کرونا به شدت افزایش یافته است- عکس از اعتماد آنلاین

دبیر کمیته تخصصی سلامت روان کووید- ۱۹ با بیان اینکه کرونا اختلالات روانی را تشدید کرده است، گفت: «نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که ۲۹.۷ درصد از جمعیت کشور درگیر اختلالات روانی کرونا شده‌اند.»

احمد نوربالا در گفتگو با صدا و سیما، با بیان اینکه این پژوهش بر روی ۲۵ هزار نفر از جمعیت کشور انجام شده است، افزود: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان اختلالات روان در دوران کرونا به شدت افزایش یافته است و این در حالی است که هنوز درگیر پیک پنجم نشده بودیم.»

بر اساس جزئیات منتشر شده، از جمع ۱۴.۹ درصد جمعیت مورد مطالعه که دچار کرونا شده بودند، ۳۹.۶ درصد مشکلات روان‌شناختی داشتند. همچنین، در این پژوهش مشخص شد که ۴ درصد افراد یکی از عزیزان خود را از دست داده بودند که میزان مشکلات روان‌شناختی در این ۴ درصد، ۴۰.۸ درصد بود.

در همین زمینه امیرحسین جلالی، روانپزشک و عضو هیئت‌علمی گروه روانپزشکی دانشگاه ایران به روزنامه همشهری گفته است: «در ماه‌های نخست شیوع کرونا گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه بعضی داروهای اعصاب و روان، مشخصاً داروهای خواب‌آور و ضداضطراب که قبلاً هیچ‌گاه کمبود آن‌ها را شاهد نبودیم، یک‌باره و به شکل بی‌سابقه‌ای در داروخانه‌ها کم شدند. کم‌شدن این داروها ابتدا تعجب‌برانگیز بود اما دلیل آن می‌توانست این باشد که جامعه در مواجهه با بیماری کرونا به تنش بسیار جدی دچار شده است و مردم برای کنترل و مهار تنش‌های موجود به استفاده از داروهای تسکین‌دهنده اعصاب و روان روی آورده‌اند و از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از انتشار آمارهایی از افزایش خشونت در دوران همه‌گیری، حالا برخی روانپزشکان تأیید کرده‌اند که استفاده از داروهای آرام‌بخش در یک سال و نیم گذشته بیشتر شده و کار به جایی رسیده است که برخی از این داروها در بازار کمیاب شده‌اند. مصرف داروهایی مثل تریازولام، زولپیدم، دیازپام، تمازپام، لورازپام، زاناکس (آلپروزولام)، کلونازپام، فلوکستین، سیتالوپرام و سرترالین که اغلب خاصیت آرام‌بخش، خواب‌آور و ضداضطراب دارند، در مدت همه‌گیری کرونا افزایش یافته است؛ آن‌قدر که به گفته روانپزشکان حتی در مقطعی، بازار دارویی کشور از این داروها خالی شده است.

البته این موضوع تنها مختص ایران نیست.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند بر اساس تحقیقی، نجات‌یافتگان بیماری کووید‌-۱۹ شش ماه پس از تشخیص ابتلا، بیشتر از سایرین در معرض دچار شدن به بیماری‌های روانی و عصبی قرار دارند. در این تحقیق، پرونده‌های سلامت سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۳۰ هزار بیمار کووید‌-۱۹ را در سامانه الکترونیکی تری‌نت اکس بررسی کردند. اغلب این بیماران از ایالات متحده بوده‌اند.

این تحقیق که گویا بزرگ‌ترین در نوع خود است، در نشریه روان‌پزشکی لنست منتشر شده است. بر اساس برآورد محققان یک سوم نجات‌یافتگان از کووید‌-۱۹ (حدود ۳۴ درصد) شش ماه پس از ابتلا به کرونا، دچار بیماری‌های روانی یا عصبی می‌شوند.