رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و استرس تکنولوژی 

استرس ناشی از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث اعتیاد به آن‌ها شود

freepik.co

طبق تحقیقات جدید، کاربرانی‌ که می‌گویند استفاده از فیس‌بوک برای آنها استرس‌زاست، بیشتر در معرض خطر معتاد شدن به این رسانه قرار دارند.

محققان دانشگاه لنکستر و دانشگاه فردریش-الکساندر آلمان، تعداد 444 کاربر فیس‌بوک را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که هر چه بیشتر این افراد از این سایت بازدید می‌کردند، احتمال ماندن آنها در آن نیز بیشتر می‌شد.

کاربران همچنین گفته‌اند که در این سایت فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند از جمله چت کردن با دوستان، بازی کردن، مرور کردن فیدهای خبر و پست کردن مطالب جدید.

این محققان که مطالعه آنها سه‌شنبه گذشته در ژورنال سیستم‌های اطلاعاتی منتشر شد هشدار می‌دهند که استفاده از ابزارها و فعالیت‌های مختلف این سایت در یک بازه زمانی طولانی تر باعث افزایش احتمال اعتیاد به تکنولوژی می‌شود، که به آن ‌«استرس تکنولوژی» می‌گویند.

این تیم تحقیقاتی شکل‌های متفاوتی از «استرس تکنولوژی» را شناسایی کرده است، از جمله اینکه، کاربران احساس می‌کنند این شبکه‌ها وارد زندگی شخصی آنها می‌شوند، آنها را با درخواست‌های اجتماعی و همین‌طور اطلاعات اجتماعی بیش‌ازحد روبه‌رو می‌کنند و همین‌طور آنها را با تغییرات و بروزرسانی‌های مکرر این وبسایت مواجه می‌کنند.

مانیدیپا تارافدا، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه لنکستر و از تدوین‌کنندگان این مطالعه، می‌گوید: «اگرچه ممکن است غیرمعمول به نظر برسد، اما با اینکه شبکه‌های اجتماعی ایجاد استرس می‌کنند، کاربران به جای کنارگذاشتن آنها، همچنان از آنها استفاده می‌کنند. این مساله باعث ایجاد نوعی ابهام بین استرس ایجاد شده و استفاده وسواسی از این رسانه‌ها می‌شود».

در این مطالعه دو راه متفاوتی که کاربران فیس‌بوک برای مقابله با استرس به کار می‌برند بررسی شد و محققان دریافتند که برخی از آنها از شبکه‌های اجتماعی خارج می‌ شوند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند در همان سایت خود را با فعالیت دیگری سرگرم کنند.

سون لومر، استاد دانشگاه فردریش- الکساندر، می‌گوید: «ما دریافتیم آن دسته از کاربرانی که بیشتر به شبکه‌های اجتماعی عادت کرده‌اند راحت‌تر می‌توانند فعالیت‌های دیگری را در آن شبکه‌ها پیدا کنند تا در مواقعی که به سرگرمی نیاز دارند، به جای اینکه از سایت‌های این شبکه‌های اجتماعی خارج شوند، در آنها بمانند و خودشان را سرگرم کنند».

«هر چقدر کاربر بیشتر به شبکه‌های اجتماعی عادت کرده باشد احتمال استفاده وی از آن به‌ عنوان یک وسیله سرگرمی برای مقابله با عوامل استرس‌زا نیز بیشتر است و در نتیجه ممکن است او به این شبکه‌ها معتاد شود».

کریستین مایر، استادیار دانشگاه بامبرگ، که همراه با پروفسور لومر اطلاعات مربوط به شرکت‌کنندگان در این مطالعه را جمع‌آوری کرده است می‌گوید، از آنجا که رسانه‌های اجتماعی طیفی از ابزارها و فعالیت‌ها را در خود دارند، می‌تواند برای کاربران هم عامل استرس باشند و هم راهی برای سرگرمی و رهایی از استرس».

مایر در ادامه می‌گوید: «حتی زمان‌هایی که کاربران به خاطر استفاده از رسانه‌های اجتماعی دچار استرس می‌شوند باز هم از همان رسانه برای مقابله با استرس خود استفاده می‌کنند. آنها خودشان را با فعالیت‌های دیگر در آن رسانه‌ اجتماعی سرگرم می‌کنند و در نهایت دچار رفتارهای وسواسگونه و افراطی می‌شود».

«در نتیجه، آنها به جای فاصله گرفتن از محیط این رسانه‌ها، غرق در آنها می‌شوند و در نهایت دچار نوعی اعتیاد می‌شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی