«فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تعهداتش در برجام سازگار نیست»

وزیر خارجه آمریکا: ما به نقطه‌ای نزدیک‌ می‌شویم که بازگشت به برجام منافعی که آن توافق حاصل می‌کرد را دیگر تامین نخواهد کرد

آنتونی بلینکن  وزیر خارجه آمریکا- PATRICK SEMANSKY / POOL / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در یک نشست خبری در پاریس گفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با تکالیفش تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی سازگاری ندارد و هشدار داد که دریچه فرصت برای رسیدن به توافق جهت بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از آن در حال بسته شدن است.

آنتونی بلینکن در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوی روز چهارشنبه (۱۴ مهر) خود با وزیر خارجه روسیه در مورد مذاکرات احیای برجام در وین گفت به او خاطرنشان کرده فرصت در حال کوتاه شدن است، «زیرا با توجه به آنچه ایران در حال انجام آن در برنامه هسته‌ای خودش است، با تکالیفش تحت برجام و محدودیت‌های اعمال شده توسط برجام سازگار نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلینکن در ادامه به عنوان نمونه به استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین افزایش غنی‌سازی اورانیوم به سطح ۲۰ درصد یا حتی ۶۰ درصد، اشاره کرد و گفت «ما به نقطه‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شویم که بازگشت به پیروی از برجام منافعی که آن توافق حاصل می‌کرد را دیگر تامین نخواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که ایالات متحده و روسیه در مورد بازگشت دوجانبه تهران و واشینگتن به پیروی کامل از برجام منفعت مشترکی دارند، گفت ما این فرصت را داشتیم که موقعیتی که اکنون در آن قرار داریم و این که امیدواریم به چه نقطه‌ای برسیم را از دید دو طرف مقایسه کنیم.

شش قدرت جهانی ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان شش سال پیش در وین برای اعمال محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌هایی که به دلیل همان فعالیت‌ها اعمال شده بود با تهران توافق کردند. توافقی که آمریکا سه سال بعد از آن خارج شد و ایران در واکنش تعهدات خود را رعایت نکرد.

شش دور مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی مانده در برجام انجام شده، اما در خرداد ماه به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تشکیل دولت جدید متوقف شد. هنوز تاریخ برگزاری دور هفتم مشخص نیست و دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید در حال بررسی محتوای مذاکرات دولت قبل است.