بحران انرژی در اروپا؛ احتمال افزایش هزینه مصرف‌ گاز طبیعی در زمستان

قیمت گاز طبیعی نسبت به سال گذشته در اروپا شش برابر شده است

روسیه اصلی‌ترین تامین‌کننده گاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا است- 

JOHN MACDOUGALL / AFP

با خروج کشورها از قرنطینه کرونا، قیمت گاز طبیعی در اروپا افزایش یافته و به بحرانی دامن زده است که احتمالاً بر قبض پرداختی مصرف‌کنندگان در زمستان تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش یورو نیوز، هزینه مصرف گاز طبیعی، هم اکنون شش برابر بیشتر از سال گذشته در اروپا است. این روند همچنان ادامه دارد و بعید به نظر می‌رسد که که بحران، قبل از بهار مهار شود.

دولت‌ها در صدد هستند برای حمایت از مصرف‌کنندگان یارانه بپردازند و مالیات‌ها را کاهش دهند.

 قیمت گاز طبیعی به طور پیوسته در حال افزایش است

قیمت گاز طبیعی شش برابر سال گذشته و حدود چهار برابر بیشتر از بهار گذشته است.

دلیل این افزایش بها، افزایش تقاضا در سطح جهانی است زیرا کشورها فعالیت اقتصادی خود را از سر می گیرند و از قرنطینه خارج می شوند. زمستان طولانی سال گذشته و رقابت کشورهای شرق آسیا بر سر افزایش مصرف گاز نیز بر افزایش قیمت تاثیر گذاشته است.

در زمینه تامین گاز مورد نیاز هم مشکلاتی وجود دارد. تاخیر در تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری کمتر، باعث ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود.

قیمت گاز به نوبه خود قیمت برق را نیز در بازار تعیین می‌کند، زیرا بیش از یک پنجم برق اروپا از گاز طبیعی تامین می‌شود.

واردات گاز طبیعی

با کاهش تولید داخلی در اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه به‌طور فزاینده‌تری به واردات گاز طبیعی از خارج از اتحادیه وابسته می‌شوند.

به گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، یوروستات، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ مجبور شد نزدیک به ۹۰درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را از خارج از اتحادیه وارد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی به اتحادیه اروپا است و در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۳.۴ درصد گاز وارداتی از روسیه وارد اتحادیه اروپا شده است. پس از روسیه، نروژ دومین کشور تامین‌کننده گاز اتحادیه اروپا است.

در میان تحلیلگران پرسش‌های زیادی در این مورد تامین گاز امسال از سوی روسیه وجود دارد و به خصوص این پرسش مطرح است که آیا این کشور از صدور گاز بیشتر برای باز کردن خط لوله تازه تکمیل شده نورد استریم ۲ جلوگیری کرده است یا خیر.

ذخیره‌سازی گاز طبیعی

یکی از نگرانی‌های اتحادیه اروپا در سال جاری، ذخیره کمتر گاز طبیعی در مقایسه با سال گذشته است.

در حالی که این میزان در اکتبر گذشته در حدود ۹۵ درصد بود، این میزان، پس از زمستانی طولانی به در حال حاضر به حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

سیمونه تاگلیا پییترا، یکی از اعضای ارشد اندیشکده بروگل در بروکسل می‌گوید: «ما آماده نیستیم. آمادگی لازم برای عبور از فصل زمستان، یعنی سیستم گرمایش، را نداریم. همین نگرانی موجب افزایش قیمت‌ها شده است. معامله گران و بازارها انتظار کمبودی بالقوه در عرضه گاز در زمستان را دارند و همین مسئله موجب افزایش قیمت‌ها در حال حاضر شده است.»

تورم در منطقه یورو

بر اساس داده‌های تازه منتشر شده یوروستات، افزایش قیمت گاز طبیعی باعث افزایش تورم در ۱۹ کشور منطقه یورو نیز شده است.

به دلیل تورم ۱۷.۴ درصدی در بخش انرژی، تورم در کشورهای منطقه یورو به ۳.۴ درصد یعنی بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته درصد رسیده است.  در سپتامبر گذشته نرخ تورم در این بخش ۸.۲- بود.

اهمیت گاز طبیعی در مصرف اتحادیه اروپا

گاز طبیعی، پس از نفت و فرآورده‌های نفتی، دومین سوخت پرمصرف در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است. اگرچه مصرف گاز در مقایسه با سال ۲۰۰۸ کاهش یافته، اما گاز طبیعی همچنان یک منبع بزرگ انرژی برای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.

برخی از کارشناسان می‌گویند که بخشی از مشکل، وابستگی به سوخت‌های فسیلی است و حرکت به سمت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر، به حل این مشکل کمک می‌کند.

با این حال، تقاضای عمومی برای سوخت‌های فسیلی نیز باید با سیستم جدیدی سازگار شود که شامل تجدیدپذیرهای بیشتری است.

بیشتر از اقتصاد