تعداد قربانیان ابولا در کنگو از مرز دو هزار نفر گذشت

مشکلات امدادگران برای کنترل بیماری در مناطق جنگ‌زده و دورافتاده

ALEXIS HUGUET / AFP

آمار دولتی که روز جمعه منتشر شد نشان می دهد که تعداد قربانیان ابولا ۲۰۰۶ نفر بوده است . این در حالی است که موارد تایید شده و تایید نشده ویروس ابولا از مرز ۳۰۰۰ گذشته است.

درگذشت دختر نه ساله‌ای که پس از ورود به کشور همسایه، اوگاندا، بر اثر این بیماری درگذشت، نمایانگر چالشی است که تیم‌های پزشکی برای کنترل بیماری در مرز کنگو با آن روبرو هستند.

به رغم فراهم بودن واکسن و درمان های موثر، امدادگران، برای کنترل گسترش ابولا در مناطق دورافتاده و جنگ‌زده شرق کنگو که مردم از درمان‌‌های پزشکی وحشت دارند، با مشکلات بسیاری دست به گریبانند.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه ای می گوید: «مردم باید به تیم های پزشکی و کسانی که آن را مدیریت می کنند اعتماد کنند تا درمان موثر واقع شود».

«این مستلزم وقت، منابع و کار بسیار سخت است».

با این وجود سازمان بهداشت جهانی، گفته است موارد اخیر در اوگاندا نمایانگر مهارت مقامات مرزی برای ردیابی و قرنطینه منابع بالقوه گسترش ابولاست.

هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی به رغم ابراز نگرانی از گسترش جغرافیایی اپیدمی ابولا، تایید کرد که ویروس ابولا هنوز درشهر مهم «گوما» منتشر نشده است، هرچند در ماه ژوئیه و اوایل اوت چهار مورد بیماری ابولا در این شهر گزارش شد.

به دنبال ابتلای یک معدنچی طلا که پیش از مرگ ویروس ابولا را به چند تن از افراد خانواده اش سرایت داد، شهر دو میلیونی  گوما، که در کنار دریاچه‌ای در مرز رواندا قرار دارد، تا چندین هفته در شرایط اضطراری قرار گرفت. 

 فراگیر شدن ابولا  در ماه اوت سال ۲۰۱۸ رسما از طرف دولت کنگو اعلام شد، پس از فراگیری پیشین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا که ۱۱.۳۰۰ نفر را به هلاک رساند، دومین حمله مرگبار ابولا در این منطقه است.

سازمان بهداشت جهانی در ماه ژوئیه اعلام کرد فراگیری ابولا یک اضطرار بهداشت بین‌المللی است. از سال ۲۰۰۵ که سیستم پیاده شد، این پنجمین بار است که چنین هشداری داده شده است.

این دهمین اپیدمی ابولا در کنگوست، اما اولین باری است که در منطقه جنگلی و مرتفع استان‌های کیووی شمالی و ایتوری دیده شده است.

به رغم گسترش ویروس به مناطق جدید، شاخص انتقال آن در هفته گذشته با شش هفته پیش که به گزارش سازمان بهداشت جهانی هفته ای  ۷۷ مورد جدید بیماری بود، تغییری نکرده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان