اسناد پاندورا؛ پای شکیرا و التون جان هم گیر است

بیش از ۳۰۰ نفر از رهبران جهان و شخصیت‌های برجسته دنیای کسب‌وکار و سرگرمی، با طرح‌های فرار مالیاتی در ارتباط بوده‌اند

شکیرا و التون جان، ستارگان دنیای موسیقی - AFP

از ستارگانی چون شکیرا، التون جان و رینگو استار هم در اسناد لو رفته پاندورا نام برده شده است؛ اسنادی که معاملات و دارایی‌های خارجی عده‌ای از قدرتمندترین افراد دنیا را افشا کرده است.

 گفته می‌شود بیش از ۳۰۰ نفر از رهبران جهان، سیاستمداران، شخصیت‌های برجسته دنیای کسب‌وکار و چهره‌های عرصه سرگرمی با این طرح‌های پیچیده حساب‌های خارجی و طرح‌های فرار مالیاتی در ارتباط بوده‌اند.

این گزارش را انجمن جهانی روزنامه‌نگاران پژوهشگر «آی‌سی‌آی‌جی» (ICIJ) بر اساس حدود ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار سند لو رفته از چهارده شرکت خدمات مالی تهیه کرده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، بر اساس این اسناد لو رفته، شکیرا، التون جان و رینگو استار در بهشت‌های مالیاتی شناخته شده نظیر جزایر ویرجین بریتانیا، پاناما یا باهاما شرکت‌های پستی (PO box companies) تاسیس کرده‌اند. مجموعه‌ای که اغلب برای کارهای پیچیده مالیاتی کاربرد دارد.

نام خولیو ایگلسیاس، خواننده اسپانیایی نیز در اسناد لورفته بوده است. به گزارش ال پایس، این خواننده اسپانیایی دست‌کم ۲۰ شرکت در جزایر ویرجین بریتانیا دارد و از آن‌ها برای خرید هواپیمای شخصی و خانه‌های مجلل در میامی استفاده کرده است. این املاک دهکده پرطرفدار جزیره ایندین کریک را هم شامل می‌شود که قیمت خانه‌های آن به ۱۱۲ میلیون دلار می‌رسد.

فوربس ارزش اموال ایگلسیاس را حدد ۸۰۰ میلیون یورو تخمین زده است و بسیاری آلبوم‌های او را پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در میان هنرمندان اسپانیایی زبان کل تاریخ می‌دانند. این ۲۰ شرکت نامبرده در اسناد پاندورا گویا متعلق به شرکت اعتباری خولیو ایگلسیاس دلا کوئه‌وا ریووکبل است که در سال ۱۹۹۵ با هدف مدیریت اموال «در رابطه با امور وراثت» در جزایر ویرجین بریتانیا تاسیس شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایندیپندنت در تماس با نمایندگان شکیرا، التون جان، رینگو استار و خولیو ایگلسیاس  نظر آن‌ها در این مورد را جویا شده است.

نام تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همسرش، شری بلر، نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ملک عبدالله، شاه اردن، و اندرو بابیس، نخست‌وزیر جمهوری چک، نیز در این اسناد لورفته به چشم می‌خورد.

خانواده بلر، با تاسیس شرکتی به نام رومنستون اینترنشنال با مسئولیت محدود، از پرداخت حدود ۳۱۲ هزار پوند مالیات خرید ملکشان در لندن فرار کرده‌اند. این شرکت در جزایر ویرجین بریتانیا تاسیس شده است.

این زوج خانه ویلایی شش میلیون و چهارصدوپنجاه هزار یورویی خود در خیابان هارکورت در ماریلبون را با تاسیس شرکتی به نام هارکورت ونچرز در بریتانیا و خریداری سهام شرکت رومنستون خریده‌اند. ظاهرا خانواده بلر بر اساس این معامله توانسته‌اند از پرداخت هزینه تمبر فرار کنند؛ زیرا اگر کسی به جای آنکه مستقیما صاحب ملکی باشد، هلدینگی داشته باشد که مالک آن ملک باشد، از پرداخت مالیات معاف است.

موسسه تونی بلر در بیانیه‌ای توییتری اعلام کرد ملک متعلق به دفتر این موسسه در خیابان هارکورت از «شرکتی خارجی» خریداری شده «که به خانواده بلر هیچ ربطی نداشته است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «[شری بلر] این ملک را داخل کشور خرید و چون آن را از یک شرکت خریده بود، به پرداخت هزینه تمبر نیازی نداشت.»

«البته در صورت فروش مجدد خانه، مالیات بر سرمایه که احتمالا بسیار بیشتر از هزینه تمبر است، باید پرداخت شود. بدین ترتیب وارد کردن اتهام فرار از مالیات [به خانواده بلر] کاملا بی‌اساس است. آن‌ها همیشه مالیاتشان را تمام و کمال پرداخت کرده‌اند و هرگز از هیچ نوع روش فرار از مالیات با توسل به شرکت‌های خارجی استفاده نکرده‌اند.»

انجمن جهانی روزنامه‌نگاران پژوهشگر هیچ‌کدام از افراد نامبرده در اسناد را به نقض قوانین متهم نکرده است.

مراجع مالیاتی در بریتانیا و استرالیا  تایید کرده‌اند در صدد بررسی این اسنادند تا مشخص شود آیا سندی نشانگر نقض قوانین مالیاتی داخلی افراد مذکور وجود دارد یا خیر.

حزب کارگر انگلستان نیز از حزب محافظه‌کار این کشور خواسته است تا پول دریافتی از یکی از کمک‌کنندگان مهم خود را بازگرداند؛ زیرا در اسناد پاندورا این فرد به فساد مالی در معامله‌ای مخابراتی متهم شده است.

اما بوریس جانسون در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در مورد دست داشتن محمد عامرسی در معامله بین ازبکستان و شرکت مخابراتی سوئدی تلیا گفت که تمام کمک‌های مالی به حزب وی «طبق معمول ارزیابی شده است».

ریشی سوناک هم قبل‌تر در روز دوشنبه گفته بود که سازمان عایدات و گمرکات (اچ.‌ام.آر.‌سی) در مورد اطلاعات برملا شده در اسناد لو رفته بررسی خواهد کرد.

او در مصاحبه با برنامه امروز رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت که گریز ثروتمندان از پرداخت مالیات «معضلی جهانی» است. خبرنگار از او پرسیده بود آیا شرمنده نیست لندن پناهگاه امن کسانی است که حاضر نیستند سهم مالیات خود را بپردازند؟

او گفت: «گمان نکنم این مایه شرم (لندن) باشد زیر واقعا در این زمینه سابقه خیلی روشنی داریم. از اسناد (پاندورا) هم پیدا است که این معضلی جهانی است. ابعاد جهانی دارد. باید با همکاری سایر کشورها با آن مقابله کنیم و چنین عزمی هم داریم.»

اسناد پاندورا ادامه تحقیقات مشابهی به نام اسناد پاناما در سال ۲۰۱۶ است. اساس آن تحقیقات داده‌های درز کرده از یکی شرکت حقوقی بود که اکنون منحل شده است.

شماری از افشاگری‌های مبتنی بر اطلاعات لو رفته در سال ۲۰۱۶ مبنای فیلم طنزی به نام رختشوی‌خانه اثر استیون سودربرگ بود که با نقش‌آفرینی گری اولدمن و آنتونیو باندراس از نت‌فلیکس پخش شد.

گزارش‌های دیگر ایندیپندنت در مورد اسناد پاندورا اینجا آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان