اسناد پاندورا؛ مدارک فاش شده از معامله‌های کلان رهبران جهان

در میان کسانی که نام‌شان در اسناد آمده است تونی بلر، معاونان ولادیمیر پوتین، پادشاه اردن و نخست وزیر چک قرار دارند

ولادیمیر پوتین (سمت چپ) و تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا-Astakhov Dmitry / PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

در یکی از بزرگ‌ترین موارد افشای اطلاعات مالی، ثروت مخفی و خارج از کشور بیش از ۳۰۰ رهبر جهان، سیاستمدار و شخصیت‌های بانفوذ در دنیای تجارت فاش شد.

تحقیقات اسناد پاندورا که به دست مجموعی از ۶۰۰ خبرنگار از رسانه‌های متنوعی در سراسر جهان انجام می‌شود، بر اساس افشای حدود ۱۱.۹ میلیون سند از ۱۴ شرکت خدمات مالی سراسر دنیا بنیاد نهاده شده است.

حدود ۳۵ رهبر جهان و بیش از ۱۰۰ میلیاردر در این مدارک فاش شده دخیل‌اند. در میان کسانی که نام‌شان در اسناد آمده است تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، معاونان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پادشاه عبدالله دوم اردن، و آندری بابیش، نخست وزیر چک قرار دارند.

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی این مدارک را به دست آورده است و بعد آنها را به رسانه‌های مختلف از جمله برنامه پاناروما از بی‌بی‌سی و نشریه گاردین داده است. این مدارک فاش شده نشان می‌دهد چگونه اشراف سراسر دنیا از بهشت‌های مالیاتی خارج از کشور استفاده می‌کنند تا پول‌های خود را پس‌انداز و جابه‌جا کنند.

این اسناد آقای پوتین را به دارایی‌های مخفی در موناکو ارتباط می‌دهد. زنی که گزارش شده بود با رهبر روسیه ارتباطی عاطفی دارد، در سال ۲۰۰۳، چند هفته بعد از زایمان، صاحب آپارتمانی مجلل در طبقه چهارم ساختمانی در مونته کارلو شد.

این ملک ۳.۱ میلیون پوندی از طرف شرکت براکویل دولوپمنت لیمیتد خریداری شد که شرکتی مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا است و در نهایت به سوتلانا کریوانگیخ می‌رسد که ظاهرا معشوق سابق آقای پوتین بوده است. کرملین به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال مشخص شد آندری بابیش، نخست وزیر چک ۱۲ میلیون پوند به چندین شرکت صوری منتقل کرده است تا ملکی بزرگ به نام چاتو بیگاد را در دامنه کوه دهکده‌ای در موگینس فرانسه بخرد.

به گزارش کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی آقای بابیش شرکت‌های صوری مذکور و ملک چاتو را در اعلام دارایی‌هایی خود اظهار نکرد، که به عنوان مقامی دولتی می‌بایست تمام آنها را اعلام می‌کرد. آقای بابیش در توییتر نوشت؛ هیچ کار «غلط یا غیرقانونی» نگرده است و گفت افشای این اطلاعات در راستای تلاش برای «تاثیر بر انتخابات چک» انجام شده که قرار است هفته آینده برگزار شود.

مدارک فاش شده همچنین ادعا می‌کند پادشاه اردن مخفیانه بیش از ۷۰ میلیون پوند را صرف خرید چند ملک در بریتانیا و ایالات متحده کرده است. عبدالله دوم ظاهرا از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۹۹۹ شبکه‌ای از شرکت‌های مخفی تحت مالکیت خود در جزایر ویرجین بریتانیا را صرف خرید ۱۵ ملک، از جمله املاکی در ایالت کالیفرنیا و شهر لندن کرده است.

وکلای شاه عبدالله ارتکاب هرگونه عمل اشتباهی را انکار کردند و به بی‌بی‌سی گفتند او از ثروت شخصی برای خرید این املاک استفاده کرده است.

در بخش‌هایی دیگر این مدارک نشان می‌دهد تونی و چری بلر حدود ۳۱۲ هزار پوند از مالیات خرید ملکی در لندن را از طریق خرید شرکتی در خارج از کشور به نام رومنستون اینترنشنال لیمیتد، که آن هم در جزایر ویرجین بریتانیا قرار دارد، برای خود حفظ کردند.

خانواده بلر خانه‌ای را در خیابان هارکورت محله مریلبون به قیمت ۶.۴۵ میلیون پوند خریدند و این کار را از طریق تاسیس شرکتی بریتانیایی به نام هارکورت ونچورز انجام دادند تا سهامی از شرکت رومنستون را خریداری کند. نحوه انجام معامله به خانواده بلر اجازه داد از پرداخت مالیات ملک خودداری کنند چون وقتی به جای خرید مستقیم ساختمان شرکت مالک آن را بخرید دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر ملک نیست.

این زوج در بیانیه‌ای گفتند، این ملک را «از راه عادی و از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی خوش‌نام» خریداری کرده‌اند و «به هیچ‌وجه ارتباطی با شرکت اصلی یا افراد مسئول آن ندارند.» آنها گفتند «هرگز از راه حساب‌های خارج از کشور برای مخفی کردن نقل و انتقالات مالی یا فرار از مالیات استفاده نکرده‌اند.»

نام وزرای کابینه دولت عمران خان پاکستان هم در این اسناد دیده می‌شود. این مدارک نشان می‌دهد گروهی از مقامات دولتی مخفیانه مجموعه‌ای از شرکت‌ها و بنیادهای اوقاف دارند که میلیون‌های دلار ثروت در آنها مخفی شده است.

در این اسناد نام خود عمران خان به عنوان فردی که شرکت‌هایی خارج از کشور دارد نیامده است.

© The Independent

بیشتر از جهان