خطیب‌زاده: تیم اجرایی هسته‌ای تغییر کرده است

آنچه تحت عنوان «به زودی» گفته شده است، به معنای به محض پایان رسیدن فرایند مرور گفت‌وگوها در وین است

تاخیر ایران در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای باعث نگرانی طرف‌های مذاکره غربی شده است - عکس از خبرگزاری دولت

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تغییرات صورت گرفته در سطح مدیران ارشد سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت امور خارجه گفت تیم اجرایی هسته‌ای تغییر کرده است و مذاکره‌کنندگان با توجه به این تغییرات، نگاه‌هایی خواهند داشت. طرف مقابل نیز متوجه شده که باید انعطاف لازم را داشته باشند.

سعید خطیب زاده، همچنین به مسئله‌ای که اخیراً باعث جدال لفظی بر سر عنوان «به زودی» در آغاز مجدد مذاکرات بین دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و غرب شده است پرداخت و گفت که آنچه تحت عنوان «به زودی» گفته شده است، به معنای به محض پایان رسیدن فرایند مرور گفت‌وگوها در وین است. دو پروسه در دولت جدید آغاز شده است. یکی درباره اصل مذاکرات وین است که رئیسی و امیرعبداللهیان گفتند قطعاً گفت‌وگوهای وین ادامه می‌یابد.

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود که گفتگوهای وین بر سر احیای برجام «به‌زودی» و طی چند هفته آتی از سر گرفته خواهد شد. موضوعی که با واکنش مقام‌های غربی مواجه شد.

مواضع آمریکا و اروپا در ماه‌های پس از توقف مذاکرات احیای برجام تکرار مکررات و نمایش ضعف به طرف مقابل یعنی جمهوری اسلامی ایران بوده است و به نظر نمی‌رسد غرب برنامه‌ای برای تغییر این رویکرد در آینده نزدیک داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهار‌نظر خود تکرار کرده که توپ در زمین ایران است و البته برای مدت طولانی در این زمین باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او بار دیگر از رو به پایان بودن زمان برای ایران سخن گفته و در عین حال تاکید کرده است که دولت بایدن علاقه‌مند به بازگشت به برجام است.

این در حالی است که مقامات در تهران می‌گویند در حال بررسی سوابق مذاکرات هستند و به وضوح نشان داده‌اند که برای بازگشت به میز مذاکره عجله‌‌ای ندارند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر خواستار لغو همه تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام شده و تاکید کرده بود که اگر این شرایط محقق نشود، عجله‌ای برای مذاکره نیست. به گفته خامنه‌ای وضع موجود می‌تواند ادامه پیدا کند.

بلینکن در حالی از رو به پایان بودن زمان برای ایران سخن گفته که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود. به گزارش رویترز، او در کنفرانس خبری در دوحه مدعی شد که باور دارد مذاکرات در بازه زمانی قابل قبول از سر گرفته خواهد شد.

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت این زمان «قابل قبول» اشاره نکرده است. اما از اظهارات بورل در ماه‌های اخیر اینچنین برمی‌آید که اروپا دستور کار روشنی در صورت ادامه وضع موجود به توصیه خامنه‌ای ندارد. از همین رو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از رایزنی با چین برای قانع کردن ایران به‌منظور بازگشت به مذاکرات احیای برجام سخن گفته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیراً به نشریه لو‌مند گفته که «تهران به طور حتم به مذاکرات بازمی‌گردد، اما دولت بایدن باید این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند که می‌خواهد میراث ترامپ را زنده نگاه دارد یا میراث بایدن را.»