امیر عبداللهیان: آمریکا ۱۰میلیارد دلار ما را آزاد کند تا زودتر به مذاکره برگردیم

«جمهوری اسلامی حضور اسرائیل را در نزدیکی مرز ایران تحمل نمی‌کند»

درحالی‌که مذاکرات احیای برجام بیش از سه‌ ماه است که به حالت تعلیق درآمده و طرف‌های غربی مذاکرات در مورد محدود بودن زمان بازگشت به گفت‌وگوها برای جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت: «آمریکا ۱۰میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ما را آزاد کند تا زودتر به مذاکره برگردیم.»  

امیرعبداللهیان شنبه‌شب، دهم مهرماه، در یک گفت‌وگوی زنده با برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «فعلا در حال بررسی پرونده ها هستیم و به‌زودی به مذاکره بازخواهیم گشت، اما مذاکره باید برای ما دستاورد داشته باشد و دنبال زمان مناسب برای آن می‌گردیم.» 

وزیر امور خارجه ایران مدعی شد که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «آمریکایی‌ها مدام به‌دنبال ارتباط و پیغام‌رسانی بودند» و افزود: «اگر آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند، ١٠ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ما را آزاد کنند تا به‌عنوان پالس مثبت تلقی کنیم و زودتر به میز مذاکره برگردیم.»

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند. این مذاکرات پس از برگزاری شش دور آن در وین، پایتخت اتریش، از اواخر خردادماه با درخواست تهران متوقف شد. جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که ادامه مذاکرات پس از آغاز کار دولت جدید ابراهیم رئیسی انجام خواهد شد، اما با گذشت چند ماه، هنوز تاریخ مشخصی برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها مشخص نشده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هشتم مهرماه بار دیگر اعلام کرد که برای ادامه مذاکرات برجام توپ در زمین ایران است و افزود مهلت بازگشت به مذاکرات طولانی نخواهد بود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز دهم مهرماه تاکید کرده است  که باب گفت‌وگوها با تهران در باره توافق هسته‌ای، تا ابد باز نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی که پیش‌تر زمزمه‌هایی درمورد احتمال ادامه مذاکرات احیای برجام در دولت جدید، زیر نظر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مطرح شده بود، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی شنبه‌شب، با تاکید بر ادامه مذاکرات به «فرمت وین»، اعلام کرد که ادامه گفت‌وگوها زیر نظر وزارت امور خارجه و در چارچوب معاونت سیاسی آن وزارت‌خانه دنبال خواهد شد. او افزود: «درحال نهایی کردن ترکیب تیم هستیم.»

امیرعبداللهیان همچنین گفت که دولت «سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض» گره نخواهد زد و یک برنامه توسعه اقتصادی دارد که به سرعت پیش می‌رود و «قرار نیست وزارت خارجه را معطل برجام کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین با اشاره به تنش‌های اخیر با جمهوری آذربایجان، رزمایش نظامی اخیر در نزدیکی مرز آن کشور را پیامی به «اسرائیل و تروریست‌ها» دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به جنگ سال گذشته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، گفت که اسرائیل تلاش کرد از این فرصت به‌وجود آمده «حداکثر سوء استفاده را بکند» و «برای نزدیک کردن خود به مرزهای جمهوری اسلامی ایران»، در بخش‌هایی از آذربایجان حضور پیدا کرد. 

او افزود که جمهوری اسلامی هرگز حضور اسرائیل و «اقدامات تحریک‌آمیز» آن کشور در نزدیک مرز با ایران و تغییر ژئوپلتیک در منطقه و تغییر در مرزها را تحمل نمی‌کند و نگرانی خود را در سطح سیاسی-نظامی و امنیتی از کانال‌های دیپلماتیک به مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است.