روزنامه‌نگاری که کاریکاتور پیامبر را کشیده بود، در تصادف خودرو کشته شد

از سال ۲۰۰۷ که ویلکس کاریکاتوری از پیامبر اسلام کشید، تحت حفاظت پلیس زندگی‌ می‌کرد

لارس ویلکس، کاریکاتوریست سوئدی، در تصادف یک کامیون با خودروی پلیس حامل وی در نزدیکی شهر مارکیارد در جنوب سوئد کشته شد - BERTIL ERICSON /  AFP

بر اساس گزارش‌ها، کاریکاتوریست سوئدی که به علت به تصویر کشیدن پیامبر اسلام بیش از یک دهه تحت نظر پلیس زندگی کرده بود، روز یکشنبه، ۱۱مهر، در تصادف رانندگی کشته شد.

به گزارش رسانه‌های سوئدی، لارس ویلکس در تصادف یک کامیون با خودروی پلیس حامل وی در نزدیکی شهر مارکیارد در جنوب سوئد کشته شد. دو مامور پلیس نیز که همراه این کارتونیست هفتادوپنج ساله بودند، در این تصادف جان باختند.

پلیس سوئد هویت فرد کشته‌ شده را مشخص نکرده اما به گزارش روزنامه سوئدی داژنس نایتر، شریک زندگی این هنرمند خبر مرگ او را تایید کرده است.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنوز مشخص نیست این تصادف چگونه رخ داده است.» و افزود که در حال بررسی این موضوع است. پلیس اضافه کرد که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد شخص دیگری در این تصادف دخیل نبوده است.

راننده کامیون را به بیمارستانی در نزدیکی محل حادثه رسانده‌اند و هنوز تحت درمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سال ۲۰۰۷ که ویلکس کاریکاتور پیامبر اسلام را کشید، زندگی‌اش با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. در پی کشیدن آن کاریکاتور که به نظر بسیاری از مسلمانان کفرآمیز بود، کسانی او را به مرگ تهدید کردند و از آن پس، وی تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کرد. در سپتامبر ۲۰۰۷، گروه تروریستی القاعده برای کشتن وی ۱۰۰ هزار دلار جایزه تعیین کرد و حتی پیشنهاد افزیش این مبلغ را نیز مطرح کرد.

این کاریکاتور بروز تنش‌های دیپلماتیک را نیز سبب شد. فردریک رینفلت، نخست‌وزیر سابق سوئد، مجبور شد با سفیران ۲۲ کشور مسلمان دیدار کند تا به این دشمنی پایان دهد.

در سال ۲۰۱۰، پس از آنکه دو مرد کوشیدند خانه ویلکس  در جنوب سوئد را به آتش بکشند، روزنامه‌های سوئدی دوباره این کاریکاتور را منتشر کردند.

در ماه ژانویه ۲۰۱۵، در پی حمله مسلحانه به دفتر مجله طنز شارلی ابدو در پاریس، ویلکس بابت حمله احتمالی مشابه به خود نگران شد و از دولت خواست از او محافظت کند. حمله مسلحانه به شارلی ابدو برای انتقام‌گیری بابت کاریکاتوری بود که این مجله از پیامبر اسلام منتشر کرده بود.

ویلکس آن زمان گفته بود: «این ماجرا ترس را بسیار بیش از آنچه تا امروز به آن عادت داشتیم در مردم برمی‌انگیزاند. شارلی ابدو واحه‌‌ای کوچکی در بیابان بود. کمتر کسی جرئت می‌کرد کاری را که آن‌ها کردند، بکند.» در سال ۲۰۱۴، چند ماه پیش از آن حمله، کمیته لارس ویلکس جایزه آزادی خود را به این مجله اهدا کرده بود.

در فوریه ۲۰۱۵، ویلکس در کپنهاگ طی مناظره‌ای در مورد آزادی بیان هدف حمله‌ای مسلحانه قرار گرفت. در این حمله، یک کارگردان دانمارکی کشته شد. بر اساس گزارش‌ها، پارسال (۲۰۲۰) نیز زنی اهل پنسیلوانیا به اتهام اقدام به قتل ویلکس محاکمه و گناهکار شناخته شد.

ویلکس را پیش از کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام به ساختن بدون مجوز مجسمه‌ای از جنس تخته‌پاره در یک منطقه طبیعی حفاظت‌شده در جنوب سوئد می‌شناختند. ساختن این مجسمه به در گرفتن دعوایی حقوقی منجر شد. او را جریمه کردند اما مجسمه‌اش که پشته‌ای از تخته‌پاره‌ها است، در ساحل به هم میخ‌ شده است و هر سال هزاران بازدیدکننده را به آنجا می‌کشاند.

© The Independent

بیشتر از جهان