وینسنت لوُک خادم کلیسا؛ هویت نخستین قربانی کلیسای نیس اعلام شد

 پلیس می‌گوید قاتل یک قمه، دو چاقو، یک نسخه قرآن و دو تلفن به همراه داشته است

 در این حمله تروریستی سه نفر کشته شدند-Valery HACHE / AFP

نام خادم کلیسای نتردام نیس که روز پنجشنبه گلویش توسط یک مرد تونسی بریده شد، وینسنت لوُک اعلام‌شده است.

دادستانی شهر نیس می‌گوید آقای لوک ۵۵ ساله در ساعت هشت و نیم صبح پیش از مراسم عشای روز درهای کلیسا را گشود اما تنها چند لحظه بعد همراه با زنی ۶۰ ساله که ضارب سرش را از تنش جدا کرد، کشته شد. زن ۴۴ ساله دیگری نیز موردحمله قرار گرفت و بشدت مجروح شد.

ژان فرانسوا ریکار، دادستان کل ضد تروریسم فرانسه گفت هرچند خادم کلیسا و زن سالمند درجا کشته شدند، سومین قربانی توانست پیش از آن‌که از شدت جراحات جان بسپرد خود را به کافه آن‌سوی خیابان برساند.

آقای ریکار افزود این سه تنها به این دلیل کشته شدند که در آن دقایق در محل کلیسا بودند. او افزود مقامات مسئول درصدد کشف آن هستند که آیا قاتل همدستانی داشته یا به‌تنهایی عمل کرده است.

ضارب که به گفته منابع فرانسوی و تونسی ۲۱ سال داشته و نامش «ابراهیم عیساوی» است هدف گلوله پلیس قرار گرفت و اکنون در بیمارستان تحت معالجه است.

تحقیقات در مورد اتهام قتل و قصد قتل در ارتباط با یک واحد تروریستی آغازشده است.

دادستانی فرانسه در مورد دقایق واقعه می‌گوید که عیساوی ساعت ۶:۴۷ بامداد وارد ایستگاه قطار نیس می‌شود. در نیم ساعت پس‌ازآن او در ساختمان ایستگاه کتش را پشت‌ورو کرده و قبل از حرکت به‌سوی کلیسا کفش‌هایش را عوض می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس می‌گوید عیساوی علاوه بر قمه ۳۰ سانتیمتری که در حمله استفاده کرده، دو چاقوی دیگر، یک نسخه قرآن و دو تلفن به همراه داشته است.

مقامات فرانسوی می‌گویند واقعه حمله در این شهر مدیترانه‌ای سومین مورد حمله افراط‌گرایان مذهبی در این کشور ازجمله قتل دو هفته پیش یک آموزگار در پاریس است. 

این حملات بی‌رحمانه و خشونت‌بار در گرماگرم تعاملات در مورد بازنشر تصاویر محمد، پیامبر اسلام، توسط نشریه فکاهی «شارلی ابدو» رخ داده است. 

«شارلی ابدو» در اوایل ماه سپتامبر و با آغاز دادرسی حملات سال ۲۰۱۵ علیه دفاتر این نشریه تصاویر پیامبر اسلام را در صفحه اولش چاپ کرده و رویش نوشته: «این‌ها همه فقط برای این»

دولت فرانسه قویاً از حق این نشریه برای انتشار تصاویر مذکور که موجب برگزاری اعتراضات در چند کشور و تحریم کالاهای فرانسوی شد دفاع کرده است.

پرزیدنت امانوئل مکرون، در اشاره به حملات اخیر گفت بلافاصله  تعداد سربازانی که مسئول حفاظت از مدارس و اماکن مذهبی هستند را از سه هزار نفر به هفت هزار نفر افزایش خواهد داد.

او که در خارج از محوطه کلیسای نیس سخن می‌گفت افزود فرانسه به دلیل ارزش‌هایش، میلش به آزادی و قابلیتش برای آزادی مذهب موردحمله قرارگرفته است. او گفت: «امروز این را به‌روشنی می‌گویم: ما کوتاه نخواهیم آمد.»

© The Independent

بیشتر از جهان