خط تماس مستقیم کره شمالی و جنوبی دوباره برقرار شد

مقامات رابط دو کره صبح روز دوشنبه از طریق یک کانال ارتباطی مرزی پیام ارسال کردند

انتظار می‌رود دو کره دوشنبه شب، دیگر کانال‌هایی را که از مرز پر تنش خود عبور می‌کنند، احیا کنند-Handout / South Korean Defence Ministry / AFP

کره شمالی و کره جنوبی پس از هفته‌ها قطع رابطه در اقدامی آشتی‌جویانه، خط تلفن ارتباطی را دوباره برقرار کرده‌اند. کره شمالی در تلاش است که با ترکیبی از اقدامات صلح‌آمیز و آزمایش‌های موشکی امتیاز بیشتری را به دست آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت وحدت کره جنوبی در این باره گفت، مقامات رابط دو کره صبح روز دوشنبه از طریق یک کانال ارتباطی مرزی پیام ارسال کردند.

با توجه به اینکه هر دو قبلا قصد خود را برای بازگشایی کانال ارتباطی اعلام کرده بودند، انتظار می‌رود دو کره دوشنبه شب، دیگر کانال‌هایی را که از مرز پر تنش خود عبور می‌کنند احیا کنند.

استفاده از تلفن و فکس که دو کشور برای برپایی جلسه‌ها، تنظیم گذرگاه‌های مرزی و جلوگیری از درگیری‌های تصادفی از آنها استفاده می‌کند، بیش از یک سال است که عمدتا قطع‌اند. ارتباط‌ها به مدت کوتاهی در حدود دو هفته در اواسط سال احیا شد، اما کره شمالی بعدا پس از برگزاری رزمایش سالیانه نظامی سئول با واشنگتن با اعلام اینکه آن را تهاجمی می‌داند، از تبادل مجدد پیام خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رسمی کره شمالی پیش از برقراری ارتباط مجدد اعلام کرد مقامات کره جنوبی باید تلاش‌های مثبتی برای قرار دادن روابط شمال و جنوب در مسیر صحیح انجام دهند و وظایف مهمی را که باید برای بازکردن چشم‌انداز روشن در آینده را در اولویت خود در نظر بگیرند و به افزایش عمق ارتباطات نظر داشته باشند.

در مقابل، وزارت وحدت کره جنوبی گفت که اتصال مجدد خط تلفن، پایه‌ای برای احیای روابط بین دو کره و ثبات در شبه جزیره کره است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که سئول امیدوار است که همسایگان به زودی مذاکرات خود را درباره نحوه اجرای توافقنامه‌های همکاری قبلی و برقراری صلح در شبه جزیره کره از سر بگیرند.

کارشناسان می‌گویند کره شمالی در تلاش است از تمایل کره جنوبی برای بهبود روابط، برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده و لغو تحریم‌های اقتصادی استفاده کند.

هفته گذشته، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تمایل خود را برای فعال‌سازی مجدد کانال‌های ارتباطی اعلام کرد و گفت که می‌خواهد به خواسته مردم کره برای ترویج صلح در شبه‌جزیره احترام بگذارد. اما کیم از سئول خواست تا در مورد آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی و سایر تحولات دیدگاه خصمانه نداشته باشد.

کره شمالی جدا از اقدامات صلح آمیز خود، پس از شش ماه، اخیرا یک سری آزمایش موشکی انجام داده است. سلاح‌های مورد آزمایش شامل موشک‌هایی با قابلیت هسته‌ای است که کره جنوبی و ژاپن، هر دو متحد اصلی آمریکا را در فاصله برد آن قرار دارند. کره جنوبی نیز در هفته‌های اخیر سلاح‌هایی را آزمایش کرده است.

بیشتر از جهان