رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل: ایران به‌ این زودی به بمب اتم دست نمی‌یابد

جمهوری اسلامی راه زیادی در پیش دارد تا بتواند اسرائیل را تهدید کند

ارتش اسرائیل درخواست افزایش بودجه کرده است تا در صورت نیاز برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران بتواند قابلیت حمله خود را تقویت کند-عکس از ایسنا

به گفته تامیر هایمن، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، علی‌رغم تداوم غنی‌سازی اورانیوم در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، ایران هنوز راه زیادی برای دستیابی به بمب هسته‌ای در پیش دارد.

به گزارش جروزالم پست، به نقل از هایمن، در حالی که سطح اورانیوم غنی شده فعلی «نگران کننده» است، جمهوری اسلامی هنوز راه زیادی برای دستیابی به بمب هسته‌ای فعال که بتواند اسرائیل را تهدید کند، در پیش دارد.  

او در مصاحبه‌اش گفت: «مقدار غنی شده [اورانیوم] در حجمی است که ما قبلاً ندیده بودیم و این موضوع نگران‌کننده است. در عین حال، در سایر جنبه‌های دیگر پروژه هسته‌ای ایران، ما هیچ پیشرفتی نمی‌بینیم. آنها به سمت بمب حرکت می‌کنند اما راه طولانی در پیش دارند.»

به گفته وی، ایران با سه گزینه روبرو است: بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ، خروج از برجام و «سرکشی بی‌سابقه» برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای و ادامه غنی‌سازی، یا تلاش برای دستیابی به یک توافقنامه بهبود یافته که در آن به مراتب بیشتر از آنچه که قبلاً به دست آوردند، به دست بیاورند. تهران احتمالاً سعی می‌کند در حالی که به غنی‌سازی ادامه می‌دهد، مذاکرات طولانی با غرب را ادامه دهد.

هایمن تاکید کرد که اگرچه کار درست دیپلماسی در قبال ایران و برنامه هسته‌ای آن است، اما باید یک گزینه نظامی عملی و قابل اعتماد به همراه ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک وجود داشته باشد.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است اما تصور می‌شود که به توسعه توانایی‌های تولید چنین زرادخانه‌ای و موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ادامه می‌دهد.

در مقابل، ارتش اسرائیل درخواست افزایش بودجه کرده است تا در صورت نیاز برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران بتواند قابلیت حمله خود را تقویت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل بارها در مورد اقدامات ایران هشدار داده است و صدها حمله هوایی برای جلوگیری از انتقال تسلیحات پیشرفته به حزب الله لبنان و استقرار نیروهای آن در سوریه انجام داده است.

هایمن همچنین در مورد قاسم سلیمانی گفت: «سلیمانی فردی بود که علیه اسرائیل اقدام کرد. او مرد خطرناکی بود و اکنون مرده است.» او گفت جانشینان قاسم سلیمانی در حد و اندازه او نیستند. سلیمانی کسی بود که تعیین خط مشی و اجرای آن را شخصا انجام می‌داد و قاآنی این قدرت را ندارد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به نزدیکی فرودگاه بغداد در روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ کشته شد. اسماعیل قاآنی، معاون سلیمانی هم‌اکنون در پست فرماندهی سپاه قدس قرار دارد. 

هایمن معتقد است که ایران در حال کاهش نیروهای عملیاتی خود از سوریه است با این حال با خروج ایران از سوریه، حزب الله همچنان آماده است تا علیه اسرائیل اقدام کند. وی با بیان اینکه حزب الله لبنان یک «ارتش تروریستی شیعه لبنانی» است گفت این گروه ابزاری است که می‌توان یکبار از آن استفاده کرد. حزب الله «یک ابزار نظامی پیچیده و تهاجمی» است که اگر توسط ایران فعال شود دو نتیجه به همراه خواهد داشت: تخریب دارایی‌های این گروه و نابودی دولت لبنان.

بیشتر از جهان