اسرائیل فاصله ایران با بمب اتمی را دو سال برآورد کرد

حکومت ایران بازگشت به برجام را تنها راه خروج از شرایط فعلی می‌داند

ایران با ساخت بمب اتمی دو سال فاصله دارد - HAMED MALEKPOUR / FARS NEWS AGENCY / AFP

رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل معتقد است که ایران به دلیل اقدامات انجام شده از سوی ایالات متحده و اسرائیل، در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار گرفته است. بااین‌حال این کشور سرمایه‌گذاری بر روی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده است.

اورشلیم پست به نقل از تامیر هیمن نوشت: «ایران در شرایط فعلی خود، توافق هسته‌ای را تنها راه برون‌رفت از بحران می‌داند و ازاین‌رو در تلاش است تا به توافق‌نامه‌ای که در سال ۲۰۱۵ امضا کرده است، برگردد.»

بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل، ایران از زمانی که تصمیم به ساخت بمب اتم می‌گیرد تا زمان ساخت آن، دست‌کم دو سال زمان نیاز دارد.

گفته می‌شود که اسرائیل عملیات‌ زیادی را علیه ایران برای تضعیف برنامه هسته‌ای این کشور آغاز کرده است. در گزارش‌های اخیر انفجار در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز و کشته شدن محسن فخری زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای نظامی، به اسرائیل نسبت داده شد.

اسرائیل همچنین برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بر اقتصاد ایران از نزدیک با ایالات متحده همکاری کرده است.

به گفته هایمن، ایران سال ۲۰۲۱ را در شرایطی وخیمی آغاز کرده است. اگرچه همچنان روی پای خود ایستاده و امیدوار است دولت جدید ایالات متحده نگرش خود را نسبت به آن تغییر دهد.

بااین‌حال، اولین نشانه‌های این خوش‌بینی، برای تهران امیدوارکننده نیست. روز یکشنبه، رئیس‌جمهور بایدن گفت که ایالات متحده تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کند مگر اینکه ابتدا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

کاخ سفید بعداً تصریح کرد که بایدن دقیقاً بر همان موضع قبلی خود باقی‌مانده است. یعنی اگر ایران به تعهدات خود تحت برجام، کاملاً عمل کند، ایالات متحده نیز همین کار را انجام می‌دهد و سپس از آن به‌عنوان بستری برای توافقی قوی‌تر (که سایر مباحث را نیز حل می‌کند)، استفاده خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۰ ، اتحاد منطقه‌ای جدیدی تشکیل شد که شامل اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، سودان، مراکش، اردن و مصر است. این اتحاد کشورهای عربی و اسرائیل را به ایالات متحده و اروپا نزدیک‌تر کرده است و نگرانی‌ها را در مورد احتمال تحریم‌ها و فشارهای بیشتر در آینده علیه ایران افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران، دو اردوگاه اصلی با نگرش متفاوت نسبت به توافق هسته‌ای وجود دارد. اردوگاه به‌اصطلاح معتدل که شامل رئیس‌جمهور حسن روحانی است که مایل به ارایه امتیازاتی است و ترجیح می‌دهد هرچه زودتر برای کاهش بحران اقتصادی به توافق جدیدی با ایالات متحده برسد.

در سوی مقابل، اردوگاه محافظه‌کار قرار دارد که معتقد است صبر بلندمدت، پاداش جمهوری اسلامی را خواهد داد. این گروه با ارایه امتیاز مخالف است و معتقد است که تنها در صورت عقب‌نشینی آمریکا، ایران نگرش خود را تغییر خواهد داد.

اسرائیل و همچنین ایالات متحده و اروپا منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که از نظر عقاید خود به اردوگاه محافظه‌کار نزدیک‌تر است، پیروزی در اردوگاه میانه‌رو را ترجیح می‌دهد.

به گزارش اورشلیم پست، «خامنه‌ای فرد خودکامه‌ای است که مهم‌ترین تصمیمات را خودش می‌گیرد. به همین دلیل، به گفته کارشناسان، او می‌خواهد چهره‌ای معتدل و بازتر به جهانیان نشان دهد. چهره‌ای که ممکن است غرب را برای کاهش تحریم‌ها فریب دهد و درعین‌حال به ایران برای پیشبرد پروژه ساخت بمب کمک کند».

بیشتر از جهان