استخراج بیت‌کوین با حرارت آتش‌فشان؟

«این نخستین بار است که به طور رسمی با استفاده از برق آتش‌فشانی، بیت‌کوین استخراج می‌شود»

رئیس‌جمهوری السالوادور در توییتر نوشت معادل حدود ۲۶۹ دلار بیت‌کوین، استخراج کرده‌اند - JACK GUEZ / AFP

السالوادور که ماه پیش بیت‌کوین را پول قانونی خود اعلام کرده بود با استفاد از گرمای آتش‌فشان توانسته است مقداری از این رمزارز استخراج کند.

نیب بوکله رئیس‌جمهوری این کشور در توییتر نوشت ۰.۰۰۵۹۹۱۷۹ بیت‌کوین، معادل حدود ۲۶۹ دلار استخراج کرده‌اند.

او گفت: «هنوز در حال آزمایش و نصب هستیم اما این نخستین بار است که به طور رسمی با استفاده از برق آتش‌فشانی، بیت‌کوین استخراج می‌شود.»

هنوز در حال آزمایش و نصب هستیم اما این نخستین بار است که به طور رسمی با استفاده از برق آتش‌فشانی، بیت‌کوین استخراج می‌شود.

نیب بوکله، ۹ مهر ۱۴۰۰

در ویدیویی ۲۵ ثانیه‌ای که رئیس‌جمهوری السالوادور روز سه‌شنبه ۶ مهر در توییتر منتشر کرده بود کامیون‌‌های کانتینری دولتی در حال حمل تجهیزات استخراج بیت‌کوین و متخصصان فنی در حال نصب این تجهیزات دیده می‌شوند. در السالوادور نزدیک به یک‌چهارم برق تولید داخلی از انرژی‌های زمین‌گرمایی است.

این نخستین بار نیست که از آتش‌فشان در استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود، ایسلند سال‌ها است که برای استخراج رمزارز از انرژی زمین‌گرمایی استفاده می‌کند. در نروژ هم نزدیک به ۱۰۰ درصد کل تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر است و استخراج‌کنندگان رمزارز برای تامین برق دستگاه‌های‌ خود از برق ارزان آبی و زمین‌گرمایی بهره‌مندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمای پایین این کشورها نیز به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند زیرا می‌توانند رایانه‌های خدمات‌دهنده را به روش‌های طبیعی خنک کنند.

رئیس‌جمهوری السالوادور به «لاژئو اس‌ای دی‌سی‌وی‌»، شرکت دولتی برق زمین‌گرمایی، دستور داده بود برای استخراج بیت‌کوین خدمات ارزان فراهم کند و در ماه ژوئن در توییتر نوشته بود این انرژی تامینی از آتش‌فشان‌ها ۱۰۰ درصد پاک، ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر و بدون آلایندگی است و باید «به سرعت توسعه داده شود».

او از شرکت لاژئو اس‌ای دی‌سی‌وی‌، خواسته بود «برنامه‌ریزی کند تا  برق بسیار ارزان برای استخراج بیت‌کوین فراهم شود که ۱۰۰ درصد پاک، ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر و بدون آلایندگی است و از آتش‌فشان‌های ما به دست می‌آید.»

مهندسان ما هم‌اکنون حفر چاه جدیدی را به من خبر دادند که حدود ۹۵ مگاوات انرژی زمین‌گرمایی ۱۰۰ درصد پاک و بدون آلایندگی از آتش‌فشان‌های ما فراهم می‌کند.

طراحی قطب کامل استخراج بیت‌کوین حول این چاه آغاز شده است. آنچه می‌بینید که در حال خروج از این چاه است بخار آب خالص است.

نیب بوکله، ۱۹خرداد۱۴۰۰

البته اوضاع سیاسی در السالوادور آرام نیست. اعتراضاتی علیه رئیس‌جمهوری این کشور شروع شده است و او به تازگی خود را حاکم بلامنازع اعلام کرده است. معترضان بسیاری برای دفاع از مردم‌سالاری و جلوگیری از نقض قانون اساسی دست به تظاهرات زدند و رئیس‌جمهوری متهم است که از قدرت بیش از حد برخوردار است و استقلال دادگاه‌های السالوادور را تضعیف کرده است.

معترضان روز ۲۴ شهریور نیز خودپردازهای بیت‌کوین را که «چیوو» نام دارد در سراسر این کشور به آتش کشیدند.

این خودپردازها پیش از آن نیز دچار ایرادهای متعددی بودند و نمی‌شد با آن‌ها در داخل کشور یک فنجان قهوه خرید یا برای بستگان به خارج از کشور از طریق آن پول فرستاد.

در حالی که السالوادور مصمم به استفاده از این رمزارز است بنا به تحلیل موسسه دانش، فناوری و نوآوری دانشگاه فرانسیسکو گاویدیا در حال حاضر سرمایه‌گذاری دولت برای خرید ۵۵۰ بیت‌کوین، ضرر به بار آورده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد