خرید در زمان افت قیمت؛ توصیه رئیس‌جمهور السالوادور برای بازار بیت‌کوین

«۱۵۰ سکه جدید ارزان‌خری کردیم! السالوادور هم اکنون ۷۰۰ سکه دارد. اگر زمان افت قیمت خرید کنیم، هرگز نمی‌توانند به ما لطمه بزنند؛ این هم توصیه ریاست‌جمهوری»

نایب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور - AFP

السالوادور از فرصت پیش آمده در اثر سقوط جزئی بهای بیت‌کوین استفاده کرد تا دارایی رمزارزی خود را افزایش دهد.

نایب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور، اعلام کرد این کشور آمریکای مرکزی در آخر هفته گذشته ۱۵۰ بیت‌کوین خریداری کرده است که بر اساس نرخ‌های کنونی خرید و فروش، حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ارزش دارد.

او این خبر را یکشنبه شب، اندکی پس از کاهش بهای بیت‌کوین از بالای ۴۸ هزار دلار به زیر ۴۶ هزار دلار، اعلام کرد.

او در توییتر نوشت: «۱۵۰ سکه جدید ارزان‌خری کردیم! السالوادور هم اکنون ۷۰۰ سکه دارد. اگر زمان افت قیمت خرید کنیم، هرگز نمی‌توانند به ما لطمه بزنند؛ این هم توصیه ریاست‌جمهوری.»

السالوادور کمتر از دو هفته قبل از این خرید، رسما بیت‌کوین را به عنوان پول رایج خود پذیرفت تا نخستین کشوری در جهان باشد که دست به چنین کاری می‌زند.

هدف از قانون بیت‌کوین این کشور بهره‌برداری از مزایای بی‌مرز و نامتمرکز فناوری این رمزارز است؛ با این حال از نوسان‌های عمده بها نیز آسیب می‌بیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رمزارز هزینه‌های حواله که حدود ۲۳ درصد تولید ناخالص ملی (جی‌دی‌پی) السالوادور محاسبه شده است، کاهش می‌دهد در حالی که محافظی در برابر تورم هم ایجاد می‌کند و اتکا به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره را کم می‌کند.

در کشوری مانند السالوادور که حدود ۷۰ درصد مردم حساب بانکی ندارند، رمزارز می‌تواند راهی مستقیم برای برخورداری از خدمات مالی باشد.

با آنکه برنامک کیف پول دیجیتالی مورد حمایت دولت السالوادور به نام چیوو مشکلاتی داشت، در عرض چند ساعت پس از اجرای قانون بیت‌کوین در تاریخ ۱۶ شهریور،  بهای این رمزارز حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

البته این اقدام سبب شد تظاهراتی هم در این کشور به راه بیفتد و برخی از معترضان چندین خودپرداز بیت‌کوین را تخریب کردند.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته در اوایل امسال (۲۰۲۱)، فقط یک‌سوم مردم السالوادور با قانون جدید موافق بودند و بسیاری نمی‌دانستند رمزارز چیست.

گونار جائرف، یکی از بنیان‌گذاران موسسه مالی «فرست دیجیتال هنگ‌کنگ» در مصاحبه با ایندپندنت گفت: «انتشار خبر پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان پول رایج السالوادور در مردم این کشور دودستگی به وجود آورده است. اجرای تغییرات جدید همیشه مزایا و معایبی دارد که سبک زندگی مردم را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند و افرادی را که این تغییرات را درک نمی‌کنند، سردرگم می‌کند؛ اما وقتی مردم بفهمند استفاده از بیت‌کوین به عنوان پول رایج چه فرصت‌هایی برایشان فراهم می‌کند و برای مثال می‌توانند با استفاده از بیت‌کوین در عایدات و حواله‌ها سود کنند، استفاده از بیت‌کوین افزایش می‌یابد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد