خزانه‌داری آمریکا:‌ خرج سفر به ایران و نذر مذهبی مشمول تحریم نیست

اتباع آمریکا از معامله با اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت تحریم، از جمله آستان قدس رضوی، منع شده‌اند

ساختمان خزانه‌داری آمریکا در واشینگتن-Eric BARADAT / AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که برای اتباع ایالات متحده که به ایران سفر می‌کنند، مخارج سفر از تحریم‌ مستثنا است.

این وزارتخانه در تارنمای خود در پاسخ به سئوالی درباره زیارت مزار امام هشتم شیعیان در ایران نوشت: «معاملات معمول برای سفر اتباع آمریکایی بهاز ایران [از تحریم] معاف است و بنابراین به طور کلی ممنوع نیست.»

خزانه‌داری آمریکا موارد استثنا از تحریم‌ها را سفر زیارتی اتباع آمریکا به حرم امام هشتم شیعیان و خرید کالا یا خدمات برای مصارف شخصی در طول سفر ذکر کرده‌ است.

علاوه بر این، اهدای اقلامی از قبیل مواد خوراکی، پوشاک و دارو از سوی اتباع ایالات متحده به حرم امام هشتم شیعیان که با«هدف کاهش رنج انسان‌ها انجام گیرد»، نیز از تحریم‌ها معاف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری آمریکا در عین حال، اتباع این کشور را از شرکت در معامله با اشخاص حقیقی یا حقوقی که تحریم‌ شده‌اند، از جمله آستان قدس رضوی، منع کرده است.

در این اطلاعیه آمده است که آستان قدرس رضوی از سیزدهم ژانویه ۲۰۲۱ به فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اُفک) وزارت خزانه‌داری افزوده شده، زیرا در مالکیت یا کنترل رهبر جمهوری اسلامی ایران است: «به اتباع ایالات متحده توصیه می‌شود در اقدام به معامله یا فعالیتی که آستان قدس رضوی در آن حضور داشته باشد، احتیاط کنند.»

هم‌زمان، وزارت خارجه آمریکا به اتباع این کشور هشدار داده است که به دلیل خطر آدم‌ربایی، بازداشت دلبخواهی و حبس شهروندان آمریکایی از سفر به ایران خودداری کنند.