مجوز دسترسی دانشجویان ایرانی به برخی خدمات آموزشی آمریکایی

وزارت خزانه داری آمریکا مجوز آموزش آنلاین را نیز صادر کرد

به دانشجویان ایرانی برای مدت یک سال اجازه داده‌شده خدمات آموزشی آنلاین و نرم‌افزارهایی را در سطوح بالاتر از کارشناسی ارائه می‌شود را استفاده کنند/ tasnim

 دانشجویان ایرانی می‌توانند برخی از نرم‌افزارهای آموزشی را فارغ از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خریداری و یا استفاده کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، مجوزی را صادر کرد که تا یکم سپتامبر ۲۰۲۲ معتبر است و طبق آن دانشجویان ایرانی که پیش‌تر تحت تأثیر تحریم‌های برقرارشده علیه ایران، اجازه یا امکان استفاده از تعدادی از نرم‌افزارهای آموزشی را ازدست‌داده بودند، بتوانند از آن‌ها دوباره استفاده کنند.

بر این اساس، مجوزهای عمومی صادرشده تحت مقررات معاملات و تحریم‌های ایران (ITSR) مؤسسات دانشگاهی آمریکا و افراد حقیقی و حقوقی اجازه خواهند یافت تا خدمات و نرم‌افزارهای آموزشی خود را در اختیار دانشجویان ایرانی قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مجوز توسط اوفک صادر شده است که نهاد تصمیم گیرنده درباره تحریم‌های آمریکایی در خزانه‌داری آمریکا است.

اوفک (Office of Foreign Assets Control) دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا است و زیر مجموعه ایست از اداره کل خزانه‌داری فدرال آمریکا (U.S. Department of the Treasury) و فهرستی از نام کشورها، افراد و بانک‌ها و شرکت‌های ممنوعه یا محکوم‌شده توسط OFAC بنام (SDN List) را تهیه می‌کند.

 طبق این مجوز، به دانشجویان ایرانی برای مدت یک سال اجازه داده‌شده خدمات آموزشی آنلاین و نرم‌افزارهایی را در سطوح بالاتر از کارشناسی ارائه می‌شود را استفاده کنند.
پیش‌ازاین دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های آمریکا نیز در صورت خروج از کشور، یا سفر به ایران برای استفاده از نرم‌افزارهای دانشگاهی خود به مشکل برخورده بودند. ازاین‌پس مؤسسات و مراکز آموزشی می‌توانند درس‌های مربوط به «علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق و بازرگانی» را به‌صورت مجازی به دانشجویان ایرانی ارائه دهند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است «اجازه دسترسی و صادرات مجدد چنین خدمات آموزشی یا نرم‌افزاری تنها برای دانشجویان ایرانی است و شامل دولت و یا هر نهاد دیگر ایران نمی‌شود» و دانشجویان حق فروش مجدد آن را نداشته و نهادهای دولتی به‌هیچ‌وجه اجازه استفاده از آن را ندارند.

 دانشجویان ایرانی علاوه بر مشکلات پیش‌آمده از جهت سانسور و فیلتر و قطع دسترسی به نرم‌افزارها و یا بسترهای آموزشی در ایران که هر روزه با آن دست به گریبان هستند، به جهت تحریم‌های آمریکا، از فهرست خدمات‌دهی بسیاری از نرم‌افزارها یا بسترهای آموزشی خارج‌شده‌اند.

بیشتر از جهان