٣ میلیارد دلار از پول‌های ایران در ژاپن مسدود شده است

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت منابع ارزی حاصل از فروش نفت و فراورده‌های نفتی خود به دیگر کشورها نیست

مبادلات ایران با ژاپن نه تنها افزایش نداشته، بلکه دچار کاهش هم شده است- Ben STANSALL / AFP

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن با اشاره به اینکه میزان پول بلوکه شده ایران در ژاپن ۳ میلیارد دلار است، اظهار داشت: « قاعدتاً ما نباید به ژاپن حتی به‌صورت غیررسمی صادرات نفتی داشته باشیم، چراکه حتی اگر ژاپن مایل به خرید نفت به‌صورت غیررسمی از ایران باشد با توجه به اینکه پول فروش‌های قبلی نفتی ما به این کشور هنوز پس داده نشده، صادرات مجدد منطقی نیست.»

به گزارش سایت جماران، بهرام شکوری با بیان اینکه مبادلات ایران با ژاپن نه تنها افزایش نداشته بلکه دچار کاهش هم شده است، افزود: «صادرات دیگر محصولات ما نیز به واسطه تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و واردات ما از این کشور هم که بیشتر شامل ماشین‌آلات بود نیز همین روند را دارد؛ در واقع کشورهای دیگر مانند چین در این راستا جایگزین ژاپن شده‌اند.»

او گفت: «حجم مبادلات ما با ژاپن به قدری کم است که در واقع قابل گفتن نیست. مبادلات ما با ژاپن به دلیل تحریم‌ها مستقیم نیست و از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکوری افزود: «در نتیجه آمار دقیقی از آن وجود ندارد. به ظاهر مبادله ما با کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، عمان و ... اتفاق می‌افتد اما عملاً برخی از کشورهای اروپایی و همین‌طور آسیایی مانند ژاپن هم در این مبادله حضور دارند. بنابراین اعداد و ارقامی هم که منتشر می‌شود واقعی نیست.»

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی منابع ارزی خود در خارج از کشور، تلاش می‌کند و در مواردی حتی به دریافت بخش‌هایی از این مطالبه نیز برای خرید واکسن ضد کرونا یا پرداخت بدهی‌اش به سازمان ملل نیز راضی شده بود، اما از آنجا که این پول‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند، آن کشور باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی صادر کند. به نظر می‌رسد ممنوع کردن واردات لوازم خانگی ساخت کره جنوبی از سوی علی خامنه‌ای، بخشی از واکنش جمهوری اسلامی به عدم همکاری کره برای آزاد کردن این پول هاست.

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت منابع ارزی حاصل از فروش نفت و فراورده‌های نفتی خود به دیگر کشورها نیست و مبالغ زیادی از این درآمدها در کشورهای گوناگونی از جمله ژاپن، عراق، چین و کره جنوبی مسدود شده است.

بیشتر از اقتصاد