«بازسازی عراق»، پیشنهاد تازه ایران برای آزاد شدن پول‌های مسدود شده در بغداد

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت ارز حاصل از صادرات خود به دیگر کشورها نیست

ترکیه و عربستان برای بازسازی عراق در رقابت با ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا که گزارش آن روز پنجشنبه (۱۳ خرداد) منتشر شد، گفت ترکیه و عربستان برای بازسازی عراق در رقابت با ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این فرصتی است که ایران نیز می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

وی در توضیح گفت: «می‌توان بخشی از منابع بلوکه‌شده در این کشور را به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک منتقل کرد تا از این راه بخشی از بازسازی عراق در اختیار ایران قرار بگیرد.»

وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و عراق به‌ طور مرتب در حال تغییر و تحول است، گفت: «راه‌های پرداخت بدهی عراق به ایران بابت صادرات گاز و برق در دو ماه نخست امسال (۱۴۰۰) در دستور کار مذاکرات مسئولان دو کشور قرار گرفت.»

در همین ارتباط، رسانه‌های ایران روز جمعه (۱۴ خرداد) از توافق وزارت برق عراق با مقام‌های ارشد آن کشور سر جدول زمانی پرداخت طلب ایران خبر داده و گفته‌اند صادرات گاز ایران به عراق نیز به زودی به سطح کامل خود خواهد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی عراق گفته است: «بدهی و مبالغی وجود دارد که باید به طرف ایرانی پرداخت شود. در دیدار وزیر برق با وزیر دارایی و مدیر کل بانک تجاری عراق، سر زمان‌بندی کردن بدهی‌ها توافق شد تا پمپاژ گاز ایران مجددا در روزهای آتی صورت گیرد.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که وزیر اقتصاد ایران‌ هفته گذشته در دیدار با همتای عراقی خود در تهران، درباره نهایی کردن یک جدول زمانی شامل روش‌های بازپرداخت و پرداخت‌ بد‌هی‌های طرف عراقی به ایران مذاکره کرده بود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، از موافقت بغداد با انتقال بخشی از دارایی‌های مسدود شده تهران در عراق به یک بانک اروپایی برای خرید واکسن کووید-۱۹ مورد نیاز ایران از طریق برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی خبر داد.

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت منابع ارزی حاصل از فروش نفت و فراورده‌های نفتی خود به دیگر کشورها نیست و مبالغ زیادی از این درآمدها در کشورهای گوناگونی از جمله عراق، چین و کره جنوبی مسدود شده است.

به دنبال آغاز گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران و واشینگتن برای احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، ایران خواستار آزادسازی ۲۰ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده خود در دیگر کشورها شده است؛ درخواستی که احتمال پذیرفتن آن از سوی آمریکا تا پیش از توافق برجام، زیاد نیست.