محدودیت‌های مسافرتی شهروندان استرالیایی واکسینه‌شده تسهیل می‌شود

در صورتی که میزان واکسیناسیون در هر ایالت به ۸۰ درصد برسد، ممنوعیت ورود و خروج بین‌المللی شهروندان لغو می‌شود

هواپیمایی ملی استرالیا، کانتاس، پیش‌تر اعلام کرده بود‌ پروازهای بین‌المللی‌اش را از ۱۸ دسامبر از سر می‌گیرد‌ـ William WEST / AFP

محدودیت‌های سختگیرانه سفر به استرالیا از ماه نوامبر تسهیل خواهد شد‌ــ اما فقط برای شهروندان و ساکنان این کشور که واکسینه کامل شده باشند.

به گفته اسکات موریسون، نخست‌وزیر، با رسیدن میزان واکسیناسیون به ۸۰ درصد در هر یک از ایالت‌های این کشور، ممنوعیت عمومی ورود و خروج بین‌المللی به آن ایالت‌ها پایان می‌یابد.

آقای موریسون که روز جمعه در کانبرا صحبت می‌کرد، گفت: «زمان آن فرا رسیده است که زندگی استرالیایی‌ها را به آن‌ها بازگردانیم.»

«‌خیلی زودی زمان باز شدن دوباره مرزهای بین‌المللی فرا می‌رسد.»

اما تصریح کرد که فقط شهروندان استرالیا و کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند برای پرواز به داخل یا خارج آزادند.

نیوساوت ولز و ویکتوریا، که در حال حاضر بالاترین موارد ابتلا و نیز بیشترین میزان قرنطینه را دارند، اولین‌ ایالت‌هایی خواهند بود که باز می‌شوند. اما کویینزلند و استرالیای غربی که در آن‌ها میزان ابتلا و واکسیناسیون پایین است، احتمالا تا حدی عقب بمانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مارس ۲۰۲۰، شهروندان استرالیایی فقط در موارد استثنایی اجازه داشته‌اند از کشور خارج شوند. کسانی که مایل به بازگشت از خارج از کشورند باید در چارچوب یک نظام سهمیه‌بندی تقاضا دهند و دو هفته را در «قرنطینه کنترل‌شده» در هتل‌ــ یا در اردوگاه سابق معدنچیان در هوارد اسپرینگز در منطقه شمالی با هزینه‌ حدود سه هزار دلار استرالیا (۱۶۰۰ پوند) برای هر نفر‌ــ سپری کنند.

آقای موریسون گفت: «برای بازگشت مسافران واکسینه‌شده به هیچ عنوان محدودیتی وجود نخواهد داشت.» 

او در ادامه افزود برخلاف بریتانیا و دیگر کشورهای جهان، استرالیا «فهرست قرمزی» از کشورهای پرخطر نخواهد داشت.

او گفت: «ما الگوی چراغ سبز/ چراغ قرمز را دنبال نمی‌کنیم.»

برخلاف سیاست بریتانیا در قبال واکسیناسیون در خارج از کشور- که واکسن‌های بیشتر کشورهای جهان را به‌ رسمیت نمی‌شناسد- استرالیا واکسیناسیون را اگر [واکسن‌ها] در فهرست تایید‌شده استرالیا باشند، می‌پذیرد. در حال حاضر، سینوواک چین و کوویشیلد، نمونه هندی واکسن آسترازنکا، را نیز شامل می‌شود. 

نخست‌وزیر استرالیا جز اشاره‌ای گذرا به دانشجویان خارجی و مهاجران متخصص، از مسافران خارجی صحبتی نکرد. 

تنها اشاره‌ او به احتمال هرگونه تغییر آتی در مورد وضعیت اتباع خارجی‌ مایل به دیدار با اقوام یا گردشگری در استرالیا درست در پایان نشست خبری بود که گفت: «سال آینده، بار دیگر در موقعیت بسیار متفاوتی خواهیم بود.»

هواپیمایی ملی استرالیا، کانتاس، پیش‌تر اعلام کرده بود‌ــ در صورت لغو مقررات قرنطینه در هتل برای مسافران واکسینه‌شده‌ــ پروازهای بین‌المللی‌اش را از ۱۸ دسامبر از سر می‌گیرد.

هنوز معلوم نیست این شرکت مسافربری و دیگر شرکت‌های هواپیمایی از چه زمانی خواهند توانست میزان خدماتشان را افزایش دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان