ابی سکوت خود را شکست 

«با قرار دادن تکه‌های پازل در کنار هم متوجه می‌شوید که این همه موج‌سازی بی‌دلیل نبود» 

ابراهیم حامدی مشهور به ابی، خواننده پرطرفدار ایرانی، سکوت خود را درباره حاشیه‌ها و هجمه‌های پیش آمده پس از کنسرت ایروان شکست و با اشاره به مشکلاتی که برای او و تیمش در ارمنستان ایجاد شد، گفت: «وقتی تکه‌های این پازل رو در کنار هم قرار بدید متوجه می‌شید که این‌همه موج‌سازی بی‌دلیل نمی‌تونست باشه.» او با کنایه به مطالب برخی رسانه‌های حکومتی از جمله روزنامه کیهان، خطاب به هواداران خود تاکید کرد که با این «دسیسه‌های پوچ» ارتباطش با آنان قطع نخواهد شد. رسانه‌های حکومتی و برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی ابراهیم حامدی را متهم کرده‌ بودند که در اجرای ارمنستان «ضعیف» حاضر شده است.

سرانجام پس از حدود دو سال ممنوعیت برگزاری برنامه‌های زنده مثل کنسرت، مجوز اجراهای زنده در برخی کشورها که واکسیناسیون عمومی را به پایان رسانده‌اند، صادر شد و هنرمندان زیادی فصل جدیدی از فعالیت هنری خود را آغاز کردند. یکی از آنان ابی، خواننده پرطرفدار ایرانی بود که در روزهای ۱۸ و ۳۱ شهریور در شهرهای استانبول و ایروان کنسرت اجرا کرد.
پس از برگزاری کنسرت استانبول که مورد استقبال بسیاری از هواداران ابی قرار گرفت، برخی رسانه‌های حکومتی و فعالان شبکه‌های اجتماعی به او و تیم برگزار‌کننده‌اش تاختند که در شرایط همه‌گیری کرونا اقدام به برگزاری کنسرت کرده است. این انتقادها چند روز وارد فاز جدیدی نیز شد. پس از برگزاری کنسرت ابی در شهر ایروان پایتخت ارمنستان، ویدیوی کوتاهی از این کنسرت بیرون آمد که نشان می‌داد، ابی با تیم نوازندگان خود هماهنگ نیست.
این ویدیوی کوتاه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی ابراز می‌کردند که ابی باید در اوج خداحافظی می‌کرد و برخی دیگر به او و همسر و فرزندش تاختند و آنان را متهم کردند که به خاطر پول کنسرت اجرا می‌کنند.
اگرچه بسیاری از منتقدان اجرای ابی در ایروان، طرفداران واقعی او بودند اما رویکرد و لحن پرخاشگرانه برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، احتمال حمله سازماندهی‌شده به ابی را تقویت می‌کرد به خصوص اینکه این ماجرا خیلی زود از برخی رسانه‌های حکومتی ایران مثل روزنامه کیهان سر درآورد.
روزنامه کیهان، در مطلبی مدعی شد که ابی در کنسرت ارمنستان با صدای «ضعیف»، «بی‌رمق» و «فالش» ظاهر شده است. این روزنامه همچنین خواننده پرطرفدار ایرانی را متهم کرد که به خاطر پول برنامه اجرا کرده است و نوشت: «درست مانند حضور او در جشنواره طنطورای عربستان سعودی و اجرای کنسرتی که بخشی از برنامه‌های تبلیغاتی دربار آل‌سعود بود. این آوازخوان سلطنت‌طلب مدت‌ها پیش با بردن چند آوازه‌خوان لوس‌آنجلسی به عربستان سعودی برنامه‌ اجرا کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌ها و فعالان اصولگرا پیش‌تر هم به حضور نام‌آوران موسیقی ایران از جمله ابی و لیلا فروهر در جشنواره موسیقی بین‌المللی طنطورا در شهر العلا در عربستان سعودی حمله کرده بودند. جشنواره‌ای که با هدف نزدیک‌تر کردن فرهنگ‌ها با پیام صلح و دوستی در راستای اصلاحات گسترده در عربستان سعودی برگزار می‌شود. کیهان در یادداشت خود علیه ابی به سلطنت‌طلب بودن او نیز تاخته است. ابی بارها حمایت خود را از تجمع‌های اعتراضی در ایران اعلام کرده و ترانه‌هایی نیز در حمایت از مردم معترض به حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است.
برخی رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز به قیمت بلیت‌های کنسرت خوانندگان ایرانی اعتراض کردند و مدعی شدند که قیمت بلیت کنسرت‌های خوانندگان ایرانی در ترکیه پنج برابر بیشتر از خوانندگان این کشور است.
پس از حاشیه‌های ایجاد شده ابراهیم حامدی، شامگاه پنج‌شنبه هشت مهر در صفحه اینستاگرام خود پستی را منتشر کرد که با این جمله شروع می‌شد: «خب دیگه وقتش رسیده که پاسخ این حواشی و هجمه‌های وارده بعد از کنسرت ارمنستان رو بدیم»
ابی در این یادداشت کوتاه از «قابل پیش‌بینی» بودن «هجمه‌ها» و «حاشیه‌ها» پس از کنسرت استانبول، پرده برداشت و گفت که به‌صورت «عمدی» یا «سهوی» برای او و تیمش در ایروان مشکلاتی ایجاد شد که از کنترل آنان خارج بود. به‌طوری‌که ساعاتی پیش از شروع برنامه اعلام کردند، میکسر اصلی، از گمرک این کشور ترخیص نشده و نخواهد شد.
ابی در ادامه توضیح‌ خود آورده است: «دوستان حرفه‌ای من به‌خوبی می‌دانند وقتی همچین مشکلی پیش بیاید چقدر کار برای خواننده سخت خواهد شد و چه فشاری به صدای خواننده وارد خواهد شد.»
به گفته ابی با حاد شدن مشکل، یکی از گزینه‌های پیش روی برگزارکنندگان این بود که برنامه را لغو کنند اما در نهایت «تیم حرفه‌ای» تصمیم می‌گیرند با دستگاه دیگری که قدرت دستگاه اصلی را نداشت، برنامه را اجرا کنند.
ابی درباره صحنه‌ای که ماجراها و حاشیه‌ها را ایجاد کرد، نیز نوشت: «برنامه شروع شد، همه‌چیز داشت به‌خوبی پیش می‌رفت و همگی از برنامه لذت می‌بردیم، به خصوص خود من تا اینکه رسیدیم به آهنگ آخر (سبد سبد) که اون اتفاق رخ داد، درست در لحظات پایانی کنسرت به مدت چند ثانیه از آخرین آهنگی که بعد از دو ساعت اجرای پر فراز و نشیب در حال خوندنش بودم، برای لحظاتی ارتباط من با صدای بند قطع شد و متاسفانه کنترل آهنگ از دست رفت و اون مشکلات به وجود آمد و عده‌ای از دوستان هم لطف داشتند همین قسمت رو وایرال کردند.»
ابی در این یادداشت، از کسانی سخن گفت که با «قصد» و «نیت» مشخص به او و همراهانش تاختند و نوشت: «وقتی تکه‌های این پازل رو در کنار هم قرار بدید متوجه می‌شید که این‌همه موج‌سازی بی‌دلیل نمی‌تونست باشه»
ابی در ادامه یادداشت خود با کنایه به مطالب رسانه‌های حکومتی و روزنامه کیهان، تاکید کرد که «ارتباط محکم» او با طرفدارانش، با «دسیسه‌های پوچ» خراب نمی‌شود: «نه با شیطنت برخی از دوستان هنرمند، نه با خبرگزاری‌های تلویزیونی و نه با روزنامه‌هایی که به‌دفعات موضع خودشون رو نسبت به من و مردم عزیز کشورم نشون دادند.»

ابی از معدود هنرمندان ایرانی است که طرفداران زیادی بین گروه‌های سنی مختلف دارد. ممنوعیت اجرای کنسرت خواننده‌های مقیم خارج از کشور باعث شده که سالانه بسیاری از طرفداران آنان برای شرکت در کنسرت‌ها به کشورهای همسایه ایران سفر کنند. این هنرمندان نیز همواره گفته‌اند که علاقه‌مند به برگزاری کنسرت در کشورهای همسایه ایران هستند چراکه تعداد بیشتری از ایرانی‌ها امکان سفر به کشورهای مجاور و حضور در این برنامه‌ها را دارند.
کنسرت‌های خوانندگان محبوب ایرانی در ترکیه، دبی و ارمنستان همواره با بیشترین شرکت‌کنندگان برگزار شده است. کشورهای همسایه نیز از این فرصت برای رونق صنعت گردشگری خود استفاده کرده‌اند این در حالی است که جمهوری اسلامی اجازه کار، فعالیت و اجرای برنامه در داخل کشور را به این هنرمندان نمی‌دهد.

بیشتر از فرهنگ و هنر