فهرست سرّی «از ما بهتران» فیس‌بوک، قانون‌شکنی کاربران

کاربرانی حائز شرایط قرارگیری در این فهرست سفیدند که «خبرساز»، «تاثیرگذار یا معروف» یا «دارای روابط‌عمومی خطرساز» باشند

وجود برنامه «بازبینی» یا «اکس‌چک» در پی انتشار تحقیقی در وال‌ استریت ٰٰژورنال برملا شد- CANVA

فیس‌بوک از هیئت نظارت خود در مورد سامانه «اکس‌چک» (XCheck) درخواست راهنمایی کرد؛ در حالی که اوایل همین ماه با درخواست هیئت نظارت مبنی بر دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه مخالفت کرده بود. بر اساس گزارش‌ها، کاربران سرشناس توانسته‌اند با استفاده از این سامانه فیس‌بوک ضوابط آن را زیر پا بگذارند.

وجود برنامه «بازبینی» یا «اکس‌چک» در پی انتشار تحقیقی در وال‌ استریت ٰٰژورنال برملا شد. این برنامه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر سرشناس، سیاست‌مدار و خبرنگار را در «فهرست سفیدی» قرار می‌دهد تا مشمول ضوابط  فیس‌بوک نشوند.

هیئت نظارت ۲۰ عضو دارد که از میان سیاستمداران، حقوقدانان و دانشگاهیان انتخاب شده‌اند و این غول رسانه‌های اجتماعی ۱۳۰ میلیون دلار بودجه برای آن در نظر گرفته است. فیس‌بوک به این هیئت اعلام کرده است که این سامانه فقط در «تعداد کمی از تصمیم‌ها» به کار می‌رود.

بر اساس گزارش وال‌ استریت ژورنال، از کاربردهای این فهرست سفید این است که نمی‌گذارد بازیکنان سرشناس فوتبال عکس‌های برهنه زنانی را که آن‌ها را به تجاوز متهم کرده‌اند همرسانی کنند و از انتشار ادعاهای کذب کاربران سیاسی در مورد کارساز نبودن شیمی‌درمانی، نظریه‌های توطئه‌ای ضد تزریق واکسن، رسوایی «پیتزاگیت» و دیگر مطالب رد شده در واقعیت‌سنجی‌های فیس‌بوک جلوگیری می‌کند.

ظاهرا این وضعیت به کاربرانی اعطا می‌شود که در مورد اینکه چه کسی یا چرا آن‌ها را تایید کرده‌اند، اطلاعات کمی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش وال‌استریت ٰژورنال، بر اساس راهنمای داخلی «اکس‌چک» کاربرانی حائز شرایط قرارگیری در این فهرست سفیدند که «خبرساز»، «تاثیرگذار یا معروف» یا «دارای روابط‌عمومی خطرساز» باشند.

طبق چکیده گزارش داخلی «اکس‌چک»، این برنامه در سال ۲۰۱۹ اجازه داد مطالب ناقض مقررات فیس‌بوک قبل از حذف، دست‌کم ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بار دیده شوند.

در بررسی فیس‌بوک درباره «اکس‌چک» آمده است که «ما عملا  آنچه را می‌گوییم انجام نمی‌دهیم» و این رفتار «خدشه‌دار کردن اعتماد» خوانده شده است.

در ادامه این بررسی آمده است: «این افراد برخلاف بقیه جامعه می‌توانند استانداردهای ما را زیر پا بگذارند بی آنکه برای آن‌ها تبعاتی داشته باشد.»

«اکس‌چک» در نبود خط‌‌مشی‌های متعادل مناسب در این شرکت رسانه اجتماعی، بدون نظارت مناسب استفاده شده است.

در یک بررسی سال ۲۰۱۹ نیز این ادعا مطرح شده است که «این مشکل فراگیر است و تقریبا در تمامی حوزه‌های شرکت رسوخ کرده است». در این بررسی همچنین آمده است که فهرست‌ سفید خطرات متعدد حقوقی، مطابقتی و مشروعیتی برای شرکت ایجاد می‌کند و به جامعه ما آسیب می‌زند.

کاتالینا بوترو-مارینو، جمال گرین، مایکل مک‌کانل و هل تورنینگ-اشمیت که اعضای هیئت نظارت فیس‌بوک‌اند با انتشار وب‌نوشتی در همین ماه اعلام کردند از این شرکت رسانه اجتماعی خواسته‌اند در مورد طرز کار این سامانه بازبینی کند و معیارهای افزودن صفحه و حساب به آن را توضیح دهد.

در نوشته آن‌ها آمده است: «فیس‌بوک در مورد بازبینی توضیح داد ولی در مورد معیارهای افزودن صفحه و حساب به این سامانه توضیحی نداد و در مورد میزان خطا گزارشی ارائه نکرد.» در ادامه این نوشته آمده است داشتن چنین اطلاعاتی برای شرکت «اهمیت حیاتی» دارد و «شفافیت بسیار مهم است».

فیس‌بوک امروز هم با انتشار مطلبی اعلام کرد اکنون از هیئت درخواست راهنمایی کرده است و افزود:‌ «فیس‌بوک مسئولیت فرایندها و خط‌‌مشی‌های محتوایی خود را می‌پذیرد و تشکیل هیئت نظارت دقیقا به همین دلیل بوده است.»

مشخص نیست که چرا فیس‌بوک قبل از این، اطلاعات درخواستی هیئت نظارت را در اختیار آن‌ها نگذاشته است. پیش از انتشار این خبر هم این شرکت به درخواست توضیح ایندیپندنت پاسخ نداده بود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی