اولین تیم زنان چترباز حرفه‌ای عربستان سعودی

مجوزهای حرفه‌ای توسط انجمن چتربازی آمریکا، به این زنان اعطا شد

«پرش از آسمان تنها کاری است که می‌خواهم انجام دهم»-instagram/maram_zeyad1

سه دختر عربستانی توانستند بعد از گرفتن جواز، اولین پرش رسمی خود را انجام دهند و عنوان اولین تیم تماماً زنانه عربستانی را از آن خود کنند.

علاء ظفر، مرام العید و رزان الغفیلی به عنوان اولین تیم زنانه‌ چتربازان فدراسیون ورزش‌های مخاطره‌آمیز (Extreme Sport) عربستان با پرش از هلیکوپتر در ارتفاع ۱۲۰۰۰ پایی اولین پرش رسمی خود را انجام دادند.

 پس از واجد شرایط شدن به عنوان چترباز حرفه‌ای دیگر محدودیتی برای سه زن ماجراجوی سعودی وجود ندارد. مجوزهای حرفه‌ای توسط انجمن چتربازی آمریکا، یکی از ارگان‌های پیشرو در جهان برای این رشته، به این زنان اعطا شد.

این سه نفر در سومین اردوی چتربازی که در شهر ملک عبدالله برگزار شد شرکت کردند و عبدالمجید المطیری، مدیر اجرایی SAESF، دراین‌باره گفت: «معرفی زنان این ورزش پیامی است برای همه که زنان سعودی در این ورزش نیز مانند همه ورزش‌ها به‌عنوان شریک مردان حضور دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم العید که در ریاض مربی اسکیت است گفت: «مطمئن نیستم که بتوانم خودم را یک ماجراجو بنامم، اما کسی هستم که دوست دارد با ترس‌هایش روبرو شود و محدودیت‌هایش را کمتر کند. البته باید اقدامات ایمنی را در نظر گرفت. من این ورزش را انتخاب کردم زیرا همیشه به بال و پرواز علاقه داشتم و اینکه بتوانی آزادانه پرواز کنی چیزی است که هرگز فرصتش را از دست نمی‌دهم.»

او که عضو این گروه پیشرو در عربستان است به عرب نیوز گفت: «دروغ نمی‌گویم، بسیار هیجان‌زده بودم اما درعین‌حال خیلی هم می‌ترسیدم، اما بعد از پرش سوم ترس من کمتر شد و احساسی که داشت شبیه به هیچ حس دیگری نبود. فکر نمی‌کنم دیگر متوقف شوم.»

این ورزشکار ۲۷ ساله امیدوار است در روز ملی سعودی در سال آینده با تیم چتربازی نمایشی اجرا داشته باشد: «من امسال در نمایش شرکت نکردم چرا که به‌تازگی دوره‌ام را گذرانده بودم اما هدف ما خانم‌ها این است که یک تیم چتربازی برای شرکت در سال آینده داشته باشیم.»

ظفر عضو دیگر این گروه که اهل مکه است می‌گوید: «چتربازی تجربه‌ای است که نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. این بسیار خاص است و در قلب من جا دارد. من از کودکی آرزو داشتم پرواز کنم و اکنون رؤیای من محقق شده است. هنوز نمی‌توانم باور کنم.

یکی از اولین چتربازان زن در عربستان سعودی بودن به‌عنوان یک دستاورد برای کشور ما محسوب می‌شود و من و هم‌تیمی‌هایم بسیار به خود می‌بالیم. مادرم بزرگ‌ترین مشوق من است و درحالی‌که سعی می‌کردم مراحل لازم را پشت سر بگذارم، بسیار از من حمایت کرد.»

او همچنین از دیگر زنان نیز دعوت کرد تا این ورزش را امتحان کنند: «چتربازی بسیار سرگرم‌کننده است و اگر چیزی است که به آن علاقه دارید و می‌خواهید انجام دهید، حتماً به دنبال آن باشید.»

الغفیلی نیز گفت که چتربازی نگرش کلی او به زندگی را تغییر داده است: «پرش از آسمان تنها کاری است که من می‌خواهم انجام دهم و قصد دارم مهارت‌هایم را تقویت کنم. این یک احساس بسیار زیبا و یک تجربه جدید است که بسیاری از چیزها را در من تغییر داده است. چتربازی به من انگیزه می‌دهد تا بیشتر پرواز کنم و بهتر تمرین کنم تا به بالاترین سطح برسم.»

او خاطرنشان کرد که یک شخص ماجراجو بودن، عالی بود اما آسان نبود: «یک مبارزه درونی و چالشی دائمی برای رودررو شدن با ترس‌هایتان وجود دارد.»

زنان در عربستان سعودی با برداشته شدن اغلب محدودیت‌های ورزشی در چند سال گذشته تلاش کرده‌اند تا با تشکیل تیم‌های ورزشی فاصله خود را با ورزش مردان در این کشور کم کنند.

بیشتر از ورزش