ابراهیم رئیسی: استفاده از واکسن خارجی محدودیت دارد و دائمی نیست

رئیسی پیش‌تر گفته بود واکسیناسیون عمومی اولویت دولت اوست

عکس از سایت الف

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید نظام حاکم بر ایران، روز چهارشنبه ۷ مهر در جلسه هیئت دولت گفت که استفاده از واکسن خارجی محدودیت‌هایی دارد و نمی‌تواند دائمی باشد. او بدون اشاره به جزئیات این محدودیت‌ها، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان واکسن‌ داخلی تاکید کرد.

در دی‌ماه ۱۳۹۹، هنگامی ‌که علی خامنه‌ای فرمان منع واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی را صادر کرد، برخی از شرکت‌های داخلی ادعا کردند که کارآزمایی بالینی را برای ساخت واکسن آغاز کرده‌اند و به‌زودی تولید انبوه واکسن‌های تولید داخل کشور را آغاز می‌کنند.

در رأس مدعیان تولید واکسن داخلی نیز «ستاد اجرایی فرمان امام» قرار داشت که نهادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی در ایران است و فعالیت‌های کلان اقتصادی دارد. این نهاد مدعی تولید واکسن «برکت» شد و وعده داد که تا شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کند. حکومت ایران نیز با وعده تولید داخلی واکسن و در حمایت از ستاد اجرایی، از واردات بهنگام واکسن خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین خودداری مسئولان حکومتی از واردات واکسن و تبلیغ برای واکسن برکت،‌ تولیدکنندگان داخلی نتوانستند به وعده خود عمل کنند و درنهایت پس از انتقال قدرت به دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی، واردات واکسن سرعت گرفت تا در نظر افکار عمومی چنین القا شود که دولت جدید اقدامات مؤثری برای واکسیناسیون عمومی انجام داده است. اما ازآنجاکه ممانعت از واردات واکسن، یک تصمیم حکومتی بود و از راس نظام صادر شده بود، تاثیر آن در دولت سیزدهم نیز خیلی زود خود را نشان داد.

ابراهیم رئیسی در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت توضیح بیشتری درباره «محدودیت‌هایی» که اشاره کرده بود، نداد و فقط گفت که باید از واکسن‌سازان داخلی حمایت شود، چون استفاده از واکسن خارجی نمی‌تواند «دائمی» باشد.

او که پیش‌تر مدعی شده بود اولویت اول دولت سیزدهم واکسیناسیون عمومی است، در سخنان اخیر خود اذعان کرد: «اولویت امروز حمایت از موسسات و مراکز داخلی فعال در ساخت واکسن است.» رئیسی در حالی خواهان حمایت از واکسن‌سازان داخلی شد که در نتیجه وعده بدون پشتوانه آنان، هزاران نفر از شهروندان ایران جان خود را پس از ابتلا به کرونا از دست دادند.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود «راه علاج کشور» را رونق تولید دانست و گفت: «باید نقدینگی‌ها در کشور به سمت تولید و اشتغال سوق یابد، چراکه رونق تولید و اشتغال‌زایی، مسئله محوری دولت سیزدهم است.» 

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، رئیسی با اشاره به آن که در ملاقات و دیدارهای اخیر وزیر امور خارجه، آمادگی و تمایل قابل‌توجهی در همسایگان و دیگر کشورها برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد، گفت: «صدور خدمات فنی و مهندسی، با توجه به توانمندی‌های متخصصان ایرانی، می‌تواند یکی از بهترین زمینه‌های گسترش همکاری‌ منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.»

او همچنین از معاونت امور زنان و خانواده خواست که برنامه‌ای جامع درباره راهکارهای موثر در کنترل آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و خانواده تدارک ببیند و برای بررسی و تصویب به هیئت دولت ارائه کند. انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، به‌تازگی با اظهارنظر جنجالی‌اش در دفاع از ازدواج کودکان خبرساز شده است.

ازدواج کودکان یا کودک‌همسری یکی از آسیب‌های اجتماعی است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. با این حال، ابراهیم رئیسی مدعی شده است که در دولت او با ارتقای جایگاه زن و خانواده، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‎یابد.