بحران کمبود غذا در افغانستان؛ رقابت با زمستان و مرگ

سازمان‌های امدادی در حال رقابت با زمستان پیش رو هستند تا بتوانند برای میلیون‌ها نفر غذا و سرپناه تهیه کنند

جنگ، کرونا و خشکسالی از مد‌ت‌ها پیش افغانستان را درگیر بحران انسانی کرده است- FARSHAD USYAN / AFP

سازمان ملل متحد هشدار داده است که تنها یک خانواده از هر ۲۰ خانوار افغانستانی به اندازه کافی غذا می‌خورند، زیرا اقتصاد این کشور پس از تسلط طالبان همچنان در حال سقوط است.

روزنامه بریتانیایی تلگراف، در گزارشی در همین باره نوشته است فاجعه اقتصادی که کشور را فرا گرفته، به معنای آن است که سازمان‌های امدادی در حال رقابت با زمستان پیش رو هستند تا بتوانند برای میلیون‌ها نفر غذا و سرپناه تهیه کنند.

جنگ و کرونا، از مدت‌ها پیش از ساقط کردن دولت اشرف غنی از سوی طالبان، افغانستان را درگیر یک بحران انسانی کرده بود، اما توقف کمک‌های بین‌المللی به این کشور وضعیت را بدتر کرده است.

حدود سه چهارم بودجه دولت افغانستان قبل از به قدرت گرفتن طالبان، از محل کمک‌های خارجی تامین می‌شد. اما حالا اهدای کمک‌های مالی متوقف و ذخایر نقدی ارزی افغانستان در خارج از کشور مسدود شده است.

یان ایگلند، دبیرکل شورای نروژی پناهندگان، گفت که او از اردوگاه‌هایی برای فقرا بازدید کرده است که ساکنان آن غذا ندارند.

او گفت: «آنها برای هفته‌های آینده هیچ غذایی ندارند. درآمد اندکی هم که آنها در اقتصاد قبلی داشتند، اکنون از بین رفته است. ما در حال رقابت با زمستان هستیم. مسابقه‌ای با مرگ.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نظرسنجی های انجام شده توسط برنامه جهانی غذا ، شعبه کمک‌های غذایی سازمان ملل متحد، مشخص شد که تنها پنج درصد از خانواده‌ها در افغانستان به اندازه کافی غذا در روز دارند. نیمی از خانوارها گزارش داده‌اند که در دو هفته گذشته کلیه مواد غذایی آنها حداقل یک بار به طور کامل تمام شده است.»

تعطیلی شرکت‌های خارجی و پروژه‌های کمک بین‌المللی و همچنین پرداخت نشدن حقوق‌ها و دستمزدها از سوی دولت، به این معنی است که این فاجعه، نه تنها به روستاییان فقیر، بلکه به طبقات متوسط ​​شهری نیز ضربه می‌زند. تنها 10 درصد از خانوارهایی که سرپرست آنها فردی با تحصیلات متوسطه یا دانشگاهی است، اکنون قادر به خرید غذای کافی هستند.

مری- الن مک گروارتی، مدیر برنامه جهانی غذایی برای افغانستان، هفته گذشته گفته بود: «سقوط آزاد اقتصادی در افغانستان ناگهانی و بی وقفه بوده و باعث ایجاد شرایط دشوار فعلی شده است، زیرا این کشور با دومین خشکسالی شدید در سه سال اخیر نیز دست و پنجه نرم می‌کند.»

حتی پیش از بحران کنونی، افغانستان دارای یکی از بالاترین نرخ‌های رشد اندک قد در کودکان زیر پنج سال بود، زیرا کمبود غذا رشد هر دو کودک از پنج کودک را در این کشور مختل کرده بود.

سقوط اقتصادی به معنای آن است که اوضاع به احتمال زیاد بدتر هم خواهد شد.

رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که در استان فقیرنشین غور در غرب کشور، در شش ماه گذشته حدود ۳۰۰ کودک که از سوءتغذیه رنج می بردند به بیمارستان این ولایت منتقل شده و ۱۷ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

یان ایگلند گفت: «مردم به زودی در افغانستان خواهند مرد.»