لوکزامبورگ، کشوری که می‌خواهد چهار زبان اصلی داشته باشد

لوکزامبورگی‌ها کارزاری برای جمع‌آوری امضا به راه انداخته‌اند تا انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی لوکزامبورگ شود

در حال حاضر، لوکزامبورگ سه زبان رسمی دارد: لوکزامبورگی، فرانسوی و آلمانی‌ـ STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

طوماری برای امضا باز شده که درآن درخواست شده است انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی لوکزامبورگ شود.

در حال حاضر، لوکزامبورگ سه زبان رسمی دارد: لوکزامبورگی، فرانسوی و آلمانی. زبان لوکزامبورگی زبان ملی این دوک‌نشین است، و فرانسوی و آلمانی به‌عنوان زبان‌های اداری به رسمیت شناخته شده‌اند.

در این طومار عمومی جمع‌آوری امضا آمده است اضافه کردن انگلیسی به‌‌عنوان زبان رسمی چهارم می‌تواند نخبگان بین‌المللی بیشتری را جذب این کشور کند. این طومار روز سه‌شنبه برای امضا باز شد، که دو سال پس از درخواست مشابهی است که حمایت کافی کسب نکرد.

درخواست مشابهی که در سال ۲۰۱۹ مطرح شد، فقط ۱۳۶۵ امضا جمع کرد که از حداقل ۴۵۰۰ امضای لازم برای طرح و بحث مسئله در پارلمان بسیار پایین‌تر بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طومار جمع‌آوری امضا آمده است در کشوری که بیش از نیمی از جمعیتش خارجی‌اند، زبان انگلیسی «استعدادهای غیرفرانسوی‌زبان را جلب» و «یکپارچگی جهانی» را گسترش خواهد داد.

تولگا سالیک، که این طومار جمع‌آوری امضا را به راه انداخته، نوشته است: «لازم به ذکر نیست که زبان فرانسوی همچنان مانعی مهم در کار و تجارت (به‌ویژه در حوزه بانکداری) و زندگی روزمره باقی مانده است. زبان فرانسوی دیگر زبان رایج کشور نیست زیرا زبان انگلیسی جایش را گرفته است. اگر زبان فرانسوی دیگر مانع نباشد، کشور می‌تواند استعدادهای بیشتری جذب کند.»

در ادامه این طومار افزوده شده است «حدود نیمی از جمعیت به یکی از سه زبان رسمی صحبت نمی‌کنند.» اما مدرکی در تایید این ادعا نیامده است.

هر طوماری که دست‌کم ۴۵۰۰ امضا جمع کند باید ظرف ۴۲ روز در پارلمان به بحث گذاشته شود و در نتیجه، برخی پیشنهادها به قانون تبدیل می‌شوند.

نتایج بررسی سال ۲۰۱۹  استاتک (Statec)، اداره آمار ملی لوکزامبورگ، حاکی از آن است لوکزامبورگی رایج‌ترین زبانی است که در این کشور در خانه‌ها صحبت می‌شود، اما فرانسونی زبان رایج دنیای کسب‌و‌کار است. 

بر اساس تحقیق سال ۲۰۱۸ وزارت آموزش ملی این کشور، ۹۸ درصد جمعیت لوکزامبورگ به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند، این در حالی است که ۸۰ درصد انگلیسی، ۷۸ درصد آلمانی و ۷۷ درصد لوکزامبورگی صحبت می‌کنند.

چنان که در وب‌سایت رسمی دوک‌نشین لوکزامبورگ آمده است، در این کشور انگلیسی به‌عنوان زبان فعالیت‌های تجاری و مالی کاربرد دارد.

در ادامه افزوده شده است انگلیسی «در دیدارها میان افراد ملیت‌های گوناگون بسیار پرکاربرد است» و همچنین «زبان واسط میان جامعه بین‌المللی بزرگی است که در موسسه‌های اروپایی» حاضر در این کشور کار می‌کنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان