وزیر خارجه عربستان: جهان علیه نقض تعهدات هسته‌ای ایران اقدام کند

شاهزاده فیصل بن فرحان: صلح و امنیت نه با سلاح کشتار جمعی که با همکاری بین کشورها پدید می‌آید

شاهزاده فیصل بن فرحان تاکید کرد عربستان سعودی خواستار نابودی همه سلاح‌های هسته‌ای است-عکس از SPA

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال نقض ادامه‌دار تعهدات هسته‌ای از سوی ایران عمل کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان که روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد از جامعه بین‌المللی خواست تهران را بابت شتاب بخشیدن به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شامل عملیات تحقیق و توسعه که با ادعای رژیم درباره صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای‌اش در تضاد است، تحت فشار قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در روز جهانی «محو سلاح هسته‌ای» سخنرانی می‌کرد گفت عربستان از تلاش‌های بین‌المللی برای اطمینان از اینکه برنامه‌های هسته‌ای ایران در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تهدید تسلیحاتی ایجاد نمی‌کند، حمایت می‌کند. او تاکید کرد که صلح و امنیت بین‌المللی نه از طریق تولید سلاح کشتار جمعی بلکه از طریق همکاری بین کشورها برای توسعه و پیشرفت به دست می‌آید.

شاهزاده فیصل بن فرحان تاکید کرد که عربستان سعودی خواستار نابودی همه سلاح‌های هسته‌ای است.

مساله هسته‌ای ایران از جمله موضوعات مورد توجه در مجمع عمومی سازمان ملل بود. ایران و کشورهای باقی مانده در برجام و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما مقامات تهران اخیرا تمایل جدی به ازسرگیری فوری مذاکرات نشان نمی‌دهند.

رویکردی که به عقیده برخی تحلیلگران در نتیجه ضعف دولت بایدن در برابر تهران پدید آمده است.

از سوی دیگر ایران و عربستان سعودی از آغاز سال جاری چند دور مذاکره برای کاهش تنش‌ها برگزار کرده‌اند. مقامات در تهران می‌گویند این رایزنی‌ها پیشرفت خوبی داشته است.

ابراهیم رئیسی، که رئیس‌جمهور ایران معرفی شده ادعا می‌کنند به دنبال بهبود روابط با همسایگان از جمله عربستان سعودی است.