هشدار طالبان به آمریکا در باره پرواز پهپادها در حریم هوایی افغانستان

«پرواز پهپادهای آمریکا در حریم هوایی افغانستان ناقض قوانین بین‌المللی و توافقنامه دوحه است»

پهپاد آمریکایی «پردیتور» که در  گذشته علیه نیروهای طالبان به کار رفته است - DOD / AFP

طالبان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داد که ادامه پرواز پهپادهای آن کشور در حریم هوایی افغانستان «ناقض قوانین بین‌المللی و توافقنامه دوحه» است. طالبان گفت ادامه این کار برای آمریکا «پیامدهایی» خواهد داشت.

طالبان توضیح نداد که این پیامدها چه خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، طالبان در این بیانیه گفت: «ایالات متحده اخیرا تمامی قوانین بین‌المللی و تعهدات خود به امارت اسلامی در دوحه قطر را نقض کرده و حریم هوایی مقدس افغانستان در اشغال پهپادهای آمریکا است. این تخلفات باید اصلاح و پیشگیری شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، پس از سلطه طالبان بر افغانستان در ماه گذشته، زرادخانه بزرگی از سلاح‌های عمدتا آمریکایی به ارزش دهها میلیارد دلار به دست این گروه افتاده است.

از جمله تجهیزاتی که نیروهای آمریکایی در افغانستان به جا گذاشته‌اند عبارتند از سلاح‌های سبک، نارنک‌انداز، خودروهای ضدمین، هزاران خودروی «هاموی»، توپهای کششی و خودکششی، بولدوزر، ماشین‌های حفاری، و نیز پهپاد و هلیکوپترهای رزمی.

کشورهای منطقه از سرنوشت این زرادخانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، روز سه‌شنبه در جلسه ادای شهادت در برابر کمیسیون نیروهای مسلح سنا گفت: «طالبان تروریست بودند و هنوز هستند، و رابطه نزدیکی با القاعده دارند.»