حساب کاربری موسس توئیتر هک شد

توئیت‌هایی حاوی توهین‌های نژادپرستانه و تهدیدهای بمب‌گذاری ارسال شد

Jim WATSON / AFP

حساب کاربری رئیس توئیتر، جک دورسی، هک شد و برای انتشار توهین‌های نژادپرستانه و تهدیدهای بمب‌گذاری مورد استفاده قرار گرفت. 

حساب کاربری رسمی موسس و مدیرعامل توئیتر برای مدتی طولانی تعداد بی‌شماری از توییت‌های توهین‌آمیز و بی‌ملاحظه و همین‌طور جوک‌ها و اشاراتی به خود هکرها، منتشر کرد. این حساب بیش از ۴ میلیون دنبال‌کننده دارد و به همین خاطر یکی از قدرتمندترین حساب‌های کاربری این شبکه است.

هکرها علاوه بر توییت‌ کردن به نام آقای دورسی - که موجب شرمساری وی است چرا که نشان می‌دهد او در حفظ امنیت خویش در نرم‌افزار خود ناموفق است - احتمالا به پیام‌های خصوصی وی نیز دسترسی داشته‌اند. 

این هکرها که خود را «باند خندان» (Chuckle Gang) نامیده‌اند تمام افرادی که مخاطب توییت‌های ایشان بودند را به صفحه بحثی مجازی هدایت کردند که البته این صفحه بسیار زودتر از حذف توییت‌های هکرها در توییتر، از اینترنت حذف شد. این گروه به انگیزه خود از این حمله هیچ اشاره‌ای نکرده است، گرچه از آقای دورسی خواسته تعلیق تعدادی از حساب‌های کاربری توییتر را بردارد.

مدتی بعد از دسترسی هکرها به این حساب کاربری، توییت‌های ایشان حذف شد. هنگام شروع حمله، حساب کاربری به نظر بعضی از کاربران عجیب آمد چرا که اصلا هیچ توییتی را نمایش نمی‌داد.

نه حساب رسمی آقای دورسی و نه صفحه رسمی توییتر، نسبت به این هک واکنش نشان نداده‌اند. شرکت توییتر در بیانیه‌ای اظهار داشت: «شماره تلفن ثبت شده برای این حساب کاربری به دلیل مشکلات امنیتی شرکت مخابراتی لو رفته بود. این مساله به فرد غیرمجاز امکان داد تا از طریق پیام کوتاه با این شماره تلفن توییت کند. مشکل امنیتی اکنون حل شده است».

توییتر تمام کاربران خود را تشویق می‌کند که راستی‌آزمایی دومرحله‌ای را در حساب کاربری خود فعال کنند که به این منظور طراحی شده تا هیچ‌کس جز صاحب حساب نتواند به آن وارد شود.

رئیس فیسبوک، مارک زاکربرگ هم با هک حساب خویش در سال ۲۰۱۶ مواجه شد چرا که از روش امنیتی فوق استفاده نمی‌کرد و گذرواژه‌ای داشت که به راحتی قابل حدس زدن بود.

جک دورسی از موسسان توییتر در سال ۲۰۰۶ است. او در آغاز به عنوان مدیر عامل این شرکت مشغول به کار شد تا این که از کار خود کناره‌ گرفت و بعد در سال ۲۰۱۵ دوباره برای مدیریت این شرکت به کار باز گشت. آقای دورسی پیش از این نیز در استفاده از وبسایت خویش با مشکل مواجه شده بود. در سال ۲۰۱۶ حساب کاربری او برای مدت کوتاهی معلق شد و کمی بعد به حالت قبلی باز گشت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent