آپارتمان قوطی کبریتی، چاره هنگ‌کنگ برای بحران مسکن

مساحت بیشتر واحدهای جدید ۲۶.۳ متر مربع، و برخی تنها فقط ۸.۲ متر مربع است

به‌‌رغم مساحت کم و افزایش نرخ ملک، این آپارتمان‌های کوچک همچنان خریداران را به خود جذب می‌کند- ISAAC LAWRENCE / AFP

به علت تداوم بحران در بخش مسکن، همینک آپارتمان‌هایی به اندازه دو تخت بزرگ در هنگ کنگ در دست ساخت است.

طبق یک سند دولتی، شرکت معتبر ساخت‌وساز «سان هانگ کای پراپرتیز» همینک در حال ساخت چنین آپارتمان‌های کوچکی در محله سای کونگ در منطقه نیو تریتوریز است.

مساحت بیشتر ۵۴۰۰ واحد در حال ساخت، تنها ۲۶.۳ متر مربع است، در حالی که برخی دیگر حتی به کوچکی ۸.۲ متر مربع هستند. کوچک‌ترین آپارتمان‌ها به اندازه دو تخت‌خواب بزرگ مساحت دارند و فاقد آشپزخانه و حمام‌اند.

به‌‌رغم مساحت کم و افزایش نرخ ملک، این آپارتمان‌های کوچک همچنان خریداران را به خود جذب می‌کند.

در ماه ژوئیه، دولت چین هدف خود را برای از میان برداشتن همه خانه‌های کوچک در هنگ کنگ تا سال ۲۰۴۹ اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت چین اغلب «رفتارهای انحصاری» شرکت‌های بزرگ را عامل بحران مسکن می‌داند. اخیرا، مقامات چینی از سرمایه‌داران شهر خواستند تا منابع خود را بسیج کنند و از منافع پکن برای حل کمبود مسکن پشتیبانی کنند.

کری لام، مدیر ارشد اجرایی هنگ کنگ، روز سه شنبه گفت که کمبود مسکن و افزایش عرضه زمین، تحت نظام سیاسی جدیدِ «تنها میهن‌پرستان»، اولویت‌بندی خواهد شد.

خانم لام گفت: «من احساس می‌کنم امروز شرکت‌های ساخت‌وساز بسیار مایل به همکاری با سیاست‌های دولت هنگ‌کنگ هستند. امیدوارم این نوع مشارکت عمومی-خصوصی برای حل مسایل اجتماعی، پس از تکمیل و تعالی نظام انتخاباتی، نتایج بیشتری به همراه داشته باشد.»

روز چهارشنبه، پس از اقدام سرمایه‌گذاران به فروش سهام‌شان در هراس از اقدام مقامات به کنترل قیمت مسکن، چهار غول بزرگ املاک هنگ کنگ  ۶.۷ میلیارد دلار از ارزش دارایی خود را از دست دادند. گمانه‌زنی‌های فزاینده حاکی از آن است که مقامات برای نابودی فرهنگ زندگی در آپارتمان‌های کوچک، قصد دارند سقف قیمت و محدودیت خرید وضع کنند.

به گزارش بلومبرگ، فیلیپ سی، مدیر تحقیقات املاک هنگ‌کنگ و چین در شرکت بوکوم اینترنشنال، گفت: «ممکن است مردم نگران این باشند که شاید وادار شوند مسئولیت بیشتری برای ساخت مسکن یارانه‌ای بر عهده گیرند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد