ترامپ:‌ من بودم، پنج پایگاه را بمباران می‌کردم و بگرام را نگه می‌داشتم

رئیس ‌جمهوری سابق جمهوری‌خواه برای اولین بار در سال جاری در ایالت جورجیا سخنرانی کرد

دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا- Sean Rayford/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهوری پیشین جمهوری‌خواه، در اولین سفر سیاسی خود به ایالت جورجیا در سال جاری، به شدت به جانشین خود، جو بایدن، حمله کرد و او را به‌ویژه در موضوع خروج از افغانستان، مقصر دانست. 

افغانستان به همراه وضعیت مرز جنوبی آمریکا با مکزیک و ادعای تقلب انتخاباتی، سه موضوع اصلی این سخنرانی ترامپ بودند که با هدف حمایت از نامزدهای محلی مورد حمایت او انجام می‌شد.

در صف اول سخنرانی، ۱۳ صندلی خالی به یاد ۱۳ سرباز آمریکایی که در حمله تروریستی ماه گذشته داعش خراسان در کابل کشته شدند، خالی گذاشته شده بود. رئیس‌ جمهوری سابق با انتقاد شدید از بایدن، او را متهم کرد که «با رقت‌برانگیزترین نمایش بی‌کفایتی از سوی رئیس‌ جمهوری آمریکایی، باعث تحقیر ملت‌مان شد.» 

ترامپ افزود: «۱۳ جنگجوی بزرگ جوان به قتل رسیدند و بسیاری زخمی شدند و مجموعا ۱۷۰ نفر کشته شدند و خیلی‌ها هم بسیار بد زخمی شدند. امشب به یادشان ۱۳ صندلی خالی گذاشتیم، همین‌جا، در صف اول. قلب ما نزد خانواده‌های تمام سربازانی است که از دست داده‌ایم. با خیلی‌هاشان صحبت کرده‌ام و این‌ها آدم‌های عالی و بزرگی هستند.»

رئیس ‌جمهوری سابق در ضمن بایدن را متهم کرد که تجهیزات نظامی آمریکا را از افغانستان خارج نکرده است. او پیش از این نیز بارها گفته بود که خواهان خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بوده است، اما تمامی تجهیزات و پایگاه‌های باقی‌مانده باید پیش از خروج نابود می‌شدند. روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان از زمان دولت ترامپ شروع شد که طی آن، زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، در این زمینه با طالبان به توافق رسید. بایدن پس از به قدرت رسیدن، خروج نیروهای آمریکا را چند ماه به تعویق انداخت.

ترامپ اما با انتقاد از نحوه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، گفت: «اگر ما سر کار بودیم، پنج پایگاه را بمباران می‌کردیم و بگرام را تا مدت‌ها اشغال می‌کردیم.»

او بایدن را متهم کرد که پایگاه هوایی بگرام را رها کرده است و گفت که اکنون آن پایگاه به دست چین خواهد افتاد. ترامپ مدعی شد:‌ «ما می‌خواستیم پایگاه هوایی‌مان را حفظ کنیم، چون درست نزدیک چین است…. ساخت این پایگاه هوایی زیبا و بزرگ میلیاردها دلار خرج برداشته بود، اما از آن خارج شدیم. حتی چراغ‌ها را هم خاموش نکردیم.»

ساخت پایگاه بگرام به دهه ۱۹۵۰ و رقابت آمریکا و شوروی در افغانستان بازمی‌گردد. در سال ۱۹۵۹ (یک سال پس از سفر داوود خان، نخست‌وزیر وقت افغانستان به آمریکا)، دوایت آیزنهاور، رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا، به بگرام رفت و داوود خان و محمد ظاهر شاه، پادشاه وقت افغانستان، از او استقبال کردند. 

از نکته‌های برجسته سخنرانی ترامپ، حضور یکی از سربازان آمریکایی بود که در عکسی که از او منتشر شده است، یک نوزاد افغانستانی را از بالای دیواری در فرودگاه کابل تحویل می‌گیرد. ترامپ، سرجوخه دوم هانتر آیان کلارک را در میان تشویق حضار به عنوان یکی از نیروهای «شجاع» آمریکا در افغانستان معرفی کرد و او را «جوانی خوش‌تیپ» نامید. 

آقای کلارک در سخنرانی خود گفت: «من از شهر وارنر رابینز در ایالت جورجیا آمده‌ام. من همانی هستم که نوزاد را از بالای دیوار تحویل گرفت و این احتمالا یکی از بزرگ‌ترین کارهایی است که در تمام طول عمرم انجام داده‌ام.»

آقای ترامپ که در «مرکز ملی نمایشگاه جورجیا» در شهر پری سخن می‌گفت، مجددا ادعای خود را در مورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته نیز تکرار کرد و به برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه و راست‌گرای جورجیا، حمله کرد. دعاوی ترامپ در این زمینه بی‌اساس هستند و بارها از سوی دستگاه‌های قضایی آمریکا مردود شمرده شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ گفت: «تک تک ما که امشب این‌جا گرد آمده‌ایم، باید تمام تلاش خود را برای نجات آمریکا انجام دهیم. ما هرگز سال ۲۰۲۰ را فراموش نمی‌کنیم. آن وضعیت فاسدترین انتخابات در تاریخ کشورمان بود. در پی آن اما پرافتخارترین پیروزی در سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید.»

ترامپ حتی به شوخی گفت که ترجیح می‌دهد به جای آقای کمپ فرمانداری آن ایالت به استیسی آبرامز برسد؛ از رهبران حزب دموکرات در این ایالت که در انتخابات قبلی از کمپ شکست خورد. خانم آبرامز از چهره‌های جناح متمایل به چپ دموکرات‌ها و از مخالفان شدید ترامپ است. ترامپ گفت: «استیسی دوست داری بیایی جای ایشان را بگیری؟ از نظر من که اشکالی ندارد… شاید هم بهتر باشد.»

یکی از حضار فریاد زد: «ما این زن را نمی‌خواهیم!»

آقای کمپ به این دلیل مورد خشم ترامپ است که دعاوی او درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری در آن ایالت را نپذیرفت. ترامپ در سخنرانی خود گفت که در سال ۲۰۱۸ «اشتباه کرده» که به عنوان رئیس ‌جمهوری وقت، از کمپ در مقابل آبرامز حمایت کرده است. ترامپ پیش از این نیز گفته است که از حمایت پیشین خود از کِمپ «شرمسار» است.

شهر پری حدود یک ساعت و نیم با مرکز ایالت، آتلانتا، که مهم‌ترین شهر منطقه جنوبی آمریکا است، فاصله دارد. مکانی که ترامپ در آن سخنرانی می‌کرد، هر سال میزبان «نمایشگاه ملی جورجیا» است که از سنت‌های دیرین این ایالت است. شهر آتلانتا از نقاط قوت دمکرات‌ها است و در عوض هر چه از مرکز ایالت دور می‌شویم، شهرهایی مثل پری، از نقاط قوت جمهوری‌خواهان هستند.

یکی از راست‌گراترین چهره‌های حزب جمهوری‌خواه در کل کشور، از همین ایالت جورجیا و نزدیکی محل برگزاری می‌آید: میجوری تیلور گرین، نماینده مجلس، که در این سخنرانی همراه ترامپ بود و با پلاکاردی در دست حرکت می‌کرد که روی آن نوشته بود «بایدن را استیضاح کنید».

چند نفر از سایر حامیان آقای ترامپ هم در این سخنرانی کنار او ظاهر شدند؛ از جمله هرشل واکر، ستاره سابق فوتبال آمریکایی که یکی از روسای «شورای ورزش، تندرستی و تغذیه رئیس‌ جمهوری» در زمان آقای ترامپ بود و از معدود چهره‌های سیاه‌پوستی که ترامپ وارد دولت کرد. آقای واکر به دنبال کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس سنای آمریکا از ایالت جورجیا در سال آینده است و ترامپ از او حمایت کرده است. جودی هایس و آستین اسکات، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، و برت جونز، سناتور ایالتی،‌ از دیگر حامیان ترامپ بودند که برای حضار سخنرانی کردند.

علاوه بر واکر، آقایان هایس و اسکات نیز نامزد سمت‌هایی ایالتی در جورجیا هستند. آقای اسکات نیز مثل خانم گرین جزو نمایندگان طرفدار ترامپ است که در سال گذشته، هم‌زمان با شکست او در انتخابات ریاست‌ جمهوری، به مجلس راه یافت و به رئیس ‌جمهوری سابق وفادار مانده‌ است. پیروزی یا شکست این چهره‌ها در انتخابات‌های مقدماتی حزب جمهوری‌‌خواه در ایالت تاثیرگذار جورجیا، می‌تواند بر آینده سیاسی کشور تاثیر بگذارد. 

خانم گرین در سخنرانی خود با تکرار دعاوی ترامپ، گفت که او پیروز انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایالت جورجیا بوده است و خواهان بازشماری آرا شد. آقای اسکات گفت: «دل مردم برای رئیس ‌جمهوری ترامپ تنگ شده است؛ حتی مردمی که اشتباه کردند و به او رای ندادند.» 

در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، آرای ایالت جورجیا سه بار به طور کامل، از جمله با شمارش کامل دستی تک تک آرا، بازشماری شدند، و هر بار پیروزی بایدن تایید شد. قضات فدرال (که بسیاری منصوب خود ترامپ بودند)،‌ چالش‌های حقوقی متعددی در این مورد را به دلیل نبودِ ادله مکفی، نپذیرفتند. 

بیشتر از جهان