عمران خان: همکاری آمریکا با طالبان می‌تواند صلح و آرامش به افغانستان بیاورد

«هم پاکستان و هم ایالات متحده باید جلوی تروریسمی را که پایگاهش در خاک افغانستان است بگیرند»

عمران خان، نخست وزیر پاکستان- AAMIR QURESHI / AFP

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در گفتگویی با نشریه نیوزویک می‌گوید که ایالات متحده باید برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و پیش‌گیری از رشد تروریسم، با طالبان همکاری کند.

به نوشته نیوزویک، نگرانی عمده آمریکا این است که خروج نیروهایش از افغانستان ممکن است باعث قدرت گرفتن شبه‌نظامیانی شود که می‌خواهند علیه منافع آمریکا در بیرون از خاک افغانستان وارد عمل شوند. عمران خان در این نگرانی سهیم است ولی به نظر او خط اصلی از ناحیه طالبان – که اسلام‌آباد پیوند نزدیکی با آن دارد – نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گفتگو که از طریق ایمیل انجام شده، عمران خان می‌گوید: «طالبان قطعا دولت دائمی‌تری اعلام خواهند کرد. پاکستان متعهد به تعامل با حکام دوفاکتوی افغانستان است تا از فروپاشی اقتصادی و انسانی، و ظهور دوباره تروریسم در این کشور همسایه جلوگیری کند.»

به گفته نخست وزیر پاکستان، وقتی دولت مرکزی کابل حاکمیت خود را بر سراسر کشور اعلام کند، قانونا باید به رسمیت شناخته شود. «اما پاکستان ترجیح می‌دهد در زمینه شناسایی دولت جدید، به تصمیم مشترکی با دیگر همسایگان افغانستان برسد.»

عمران خان می‌گوید که اسلام‌آباد خواهان رویکردی فراگیر و نه گزینشی از سوی طالبان است تا تهدید تروریسم در خاک افغانستان خنثی شود.

او می‌افزاید: «امید ما این است که افغانستان از طریق کمک‌های انسان‌دوستانه، حمایت اقتصادی، ارتباط با جهان و اجرای طرح‌های زیربنایی، به ثبات برسد. آمریکا، چین و روسیه همه باید در آرام‌سازی و بازسازی افغانستان نقش داشته باشند.»

به گفته عمران خان، هم پاکستان و هم ایالات متحده باید جلوی تروریسمی را که پایگاهش در خاک افغانستان است بگیرند. «برای رسیدن به این هدف، باید برای ایجاد ثبات در افغانستان همکاری کنیم، و این از راه فرونشاندن بحران انسانی در آن کشور و حمایت از احیای اقتصاد آن امکانپذیر است.»