ترامپ و بایدن صد بار در امور هنگ‌کنگ مداخله کردند

پس از اعتراضات دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۹، چین سرکوب رسانه‌های مستقل را تشدید کرده بود

دستگیری زنی که در تظاهرات هنگ ‌کنگ که پرچم آمریکا را حمل می‌کند - ISAAC LAWRENCE / AFP

روز جمعه چین بیش از ۱۰۰ مورد ادعای مداخله آمریکا در امور هنگ کنگ را، از جمله انتقاد جو بایدن رئیس جمهوری از آزادی رسانه‌های این کشور، فهرست‌وار منتشر کرد. 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری گفت: «ایالات متحده نباید هیچ نیرویی را که مخالف چین است و در هنگ کنگ ایجاد دردسر می‌کند، تحمل کند، در غیر این صورت تنها برای خودش دردسر درست خواهد کرد.»

این وزارتخانه در فهرستی که در وب‌سایت خود قرار داده است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، را به دخالت در امور داخلی پکن از جمله امضای قانون خودمختاری هنگ کنگ در سال ۲۰۲۰ متهم کرد.

گرچه آقای ترامپ با این اقدام به دنبال پایان بخشیدن به وضعیت ویژه هنگ‌کنگ  برای تعامل اقتصادی با این شهر تحت قوانین آمریکا برای تحریم چین به دلیل «اقدامات ظالمانه» علیه این شهر بود.

دولت چین مدعی شد که در دولت ترامپ، وزارت خارجه آمریکا چهار مقام دولت مرکزی چین و دولت هنگ‌کنگ را به دلیل تهدید صلح، امنیت و خودمختاری هنگ‌کنگ تحریم کرد.

پکن همچنین بایدن را به دلیل «بهانه کردن آزادی رسانه‌ها» و توصیف تعطیلی روزنامه اپل دیلی در ماه ژوئن به «روزی غم‌انگیز برای آزادی رسانه‌ها» و سیگنالی از «تشدید سرکوب به دست پکن» مورد انتقاد قرار داد.

در فهرست «مداخلات» دولت چین به رویدادی در ماه ژوئیه اشاره شد که طی آن وبسایت وزارت خارجه ایالات متحده بیانیه مشترک ۲۱ کشور را برای ابراز «نگرانی شدید درباره تعطیلی اپل دیلی و دستگیری مخالفان چین و تلاش برای بی‌ثبات‌سازی هنگ‌کنگ» منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این فهرست آمده است: «این بیانیه همچنین اتهامات بی‌اساسی را علیه تلاش‌های نیروی انتظامی دولت منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ و سیاست دولت مرکزی در خصوص هنگ‌کنگ مطرح کرد.»

روزنامه حامی دموکراسی «اپل دیلی» پس از حمله ۵۰۰ افسر پلیس به مقر آن و پس از توقیف دارایی‌های کلیدی و حساب‌های بانکی آن به دست دولت وادار به تعطیلی شد. جیمی لای، موسس این روزنامه، به دلیل شرکت در تظاهرات ضددولتی در اکتبر ۲۰۱۹ به ۱۴ ماه زندان محکوم شد.

پس از اعتراضات دموکراسی‌خواه در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۹، چین سرکوب رسانه‌های مستقل را تشدید کرده بود.

پکن قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را از تصویب گذراند که به گفته بسیاری از منتقدان، آزادی بیان را محدود کرده است و مجازات روزنامه‌نگاران و فعالان را تسهیل می‌کند. طی دو سال گذشته، چین با امتناع از تمدید ویزا، چند روزنامه‌نگار خارجی را اخراج کرده است.

در این فهرست همچنین ذکری از نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، و جلسه صبحانه او در دفتر نشریه «کریستین ساینس مانیتور» آمده است که در آن وی اعتراضات در هنگ‌کنگ را «منظره‌ای زیبا» خواند.

در این فهرست آمده است: «او بدین ترتیب آشوبگران را به اقدامات غیرقانونی و خشونت‌آمیز علیه دولت مرکزی و دولت منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ تشویق کرد.»

«سخنرانی ضد چینی» مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق و اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص هنگ کنگ نیز در این فهرست جایی پیدا کردند.

در همین حال، آقای بایدن به ساکنان هنگ کنگ در ایالات متحده «پناهگاه امن» ارائه کرد و به هزاران نفر اجازه داد تا اقامت خود را در این کشور تمدید کنند.

© The Independent