نماینده خامنه‌ای در عراق: در حج میزبان به دنبال سود خود است، ولی در اربعین بر عکس است

جمهوری اسلامی در تلاش است برای اربعین هویتی ایدئولوژیک ایجاد کند و آن را رو در روی عربستان به‌عنوان خادم‌الحرمین قرار دهد

حکومت ایران نزدیک به یک دهه است که با اختصاص بودجه‌ای هنگفت و تدابیر گسترده راهپیمایی اربعین را سازماندهی می‌کند - عکس از فارس

نماینده علی خامنه‌ای در عراق با مقایسه حج و مراسم اربعین اظهار داشت: «در سفر حج میزبانان معمولاً به دنبال سود خود هستند، ولی در اربعین، مسئله کاملاً بر عکس است و میزبانان از همه داشته‌های خود برای زوار، ایثار و انفاق می‌کنند.»

به گزارش فارس، مجتبی حسینی که در نجف سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی که مدعی شده بود «هیچ جای دنیا مانند مراسم اربعین وجود ندارد»، افزود: «نبود زوار ایرانی، برای مردم عراق خیلی غم‌انگیز است و بارها مسئولان موکب‌ها به من پیام داده‌اند که از کم بودن زوار ایرانی ناراحت هستند و ان‌شاءالله بسیار امید داریم در سال‌های آتی دوباره اعزام زوار ایرانی هموارتر شود.»

با اینکه سابقه شرکت ایران در این مراسم به کمتر از یک دهه می‌رسد، اما راهپیمایی اربعین برای حکومت ایران از اهمیتی ویژه برخوردار است. حکومت شیعی ایران سعی دارد تا با تبلیغات، اربعین را به‌عنوان جایگزینی برای حج معرفی کند.

از سوی دیگر راهپیمایی اربعین به‌نوعی اردوکشی سیاسی نیز تبدیل شده است. به‌طوری که نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در سخنان مختلف سعی دارند با قیاس آن با حج، عربستان سعودی را به مبارزه بطلبند.

در همین راستا، مشرق نیوز که متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در مطلبی به نقل از اندیشکده تبیین، با مقایسه ابعاد مختلف مراسم اربعین و حج نتیجه گرفته است: «در مراسم اربعین تعداد زائر شرکت‌کننده ده برابر زائران مراسم حج ابراهیمی است ولی براثر نحوه‌ مدیریت، تعداد تلفات مراسم حج چندین برابر مراسم اربعین بوده است. این تلفات ناشی از سوء مدیریت، عدم اشراف کامل بر شرایط، ناتوانی در برقراری نظم و... بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به ارزش حج در دین اسلام، این مراسم به لحاظ دینی با مراسم اربعین قابل مقایسه نیست، اما جمهوری اسلامی در تلاش است که هویتی ایدئولوژیک برای اربعین ایجاد کند و آن را رو در روی عربستان و حاکمان این کشور به‌عنوان خادم‌الحرمین قرار دهد.

در همین رابطه، ایران با ضعیف خواندن مدیریت حج توسط عربستان سعودی، خواهان این شده که مدیریت حج به سازمان کشورهای اسلامی سپرده شود.

برای ایران، بزرگ‌ترین قدرت شیعه در خاورمیانه، راهپیمایی کربلا حالا به مانوری سیاسی تبدیل شده است. رهبر جمهوری اسلامی این راهپیمایی را حرکتی میلیونی خوانده و آن را ضامن بقای کشور دانسته است.

دولت با وجود بحران کمرشکن اقتصادی، فشار ناشی از تحریم‌ها و افت چشمگیر فروش نفت و درآمدهای نفتی، امسال هم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این راهپیمایی تدارکات گسترده و پرهزینه‌ای دیده است.

حکومت ایران نزدیک به یک دهه است که با اختصاص بودجه‌ای هنگفت؛ از هزینه‌های امنیتی، بهداشتی و تدارکاتی گرفته تا حمل و نقل و اسکان و خدمات پشتیبانی، و تدابیر گسترده راهپیمایی اربعین را سازماندهی می‌کند.