عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: مذاکرات برجام تا پیش از نوروز از سر گرفته می‌شود

«ترکیب تیم مذاکره کننده در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌شود»

JOE KLAMAR / AFP

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز پنجشنبه از احیای مذاکرات برجام تا پیش از نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه برجام دارای چارچوبی است که همچنان برای ادامه حل این بحران قدرت لازم را دارد، اظهار داشت: «دلیلی ندارد که ما بین نگاه به شرق و برجام یکی را انتخاب کنیم. ما می‌توانیم هم مذاکرات برجام را ادامه بدهیم و هم سیاست آسیایی و نگاه به شرق خود را داشته باشیم و بر اساس این توازن سیاست خود را پیش ببریم.»

وی تاکید کرد که در پی تحریم‌های اقتصادی، به اقتصاد ایران آسیب زیادی وارد شده است.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها گفته‌اند که تحریم‌ها بی‌اثر بوده‌ و حتی آن را یک فرصت دانسته‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، پنجشنبه گذشته در حاشیه نشست سران سازمان‌ همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان گفته بود که تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات رئیسی در حالی بیان شد که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای برجام از خردادماه متوقف مانده است و هنوز مشخص نیست برنامه دولت او برای ادامه مذاکرات و ازسرگیری احتمالی آن چیست.

 همچنین گفته است: «ما فکر می‌کنیم در این شرایط جدید ایران این آمادگی را دارد که در چارچوب برجام مجددا گفت‌وگو کند و این فرصت را به غربی‌ها بدهد که به بازار خاورمیانه و ایران بازگردند.

سخنان رحیمی جهان‌آبادی در حالی بیان می‌شود که فداحسین مالکی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری انتخاب گفت: برجام از اولویت اول نظام خارج شده است.

 فداحسین مالکی، همچنین گفت که ترکیب تیم مذاکره کننده در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌شود.

مالکی افزود: ممکن است مدیریت بحث مذاکرات به دبیرخانه واگذار شود، اما علی باقری، معاون جدید وزارت خارجه ایران، در راس هیات مذاکره کننده قرار بگیرد‌‌.

مذاکرات وین برای احیای برجام از بهار ۱۴۰۰ آغاز شد و در هفته‌های پایانی دولت روحانی متوقف شد تا دولت جدید جمهوری اسلامی کار خود را آغاز کند.

دور ششم مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار شد و زمان برگزاری دور هفتم هنوز مشخص نشده است.