علائم مرموز از اعماق کیهان، کشف چند کهکشان ناشناخته

کهکشان‌های دوردست امکان می‌دهند که ببینیم هستی در زمان‌های نزدیک‌تر به آغاز خود چگونه بوده است

 دانشمندان مدت‌ها است که با رصد اعماق فضا در پی یافتن اطلاعات بیشتر از مراحل آغازین تاریخچه جهان‌اند-NASA, ESA

دانشمندان به مدد سیگنال‌های عجیب و غیرعادی [از فضا] کهکشان‌هایی را کشف کرده‌‌اند که پیش از این ناشناخته بودند و احتمال داده می‌شود که کهکشان‌های بسیار بیشتری هنوز برای کشف وجود داشته باشند.

دانشمندان مدت‌ها است که با رصد اعماق فضا در پی یافتن اطلاعات بیشتر از مراحل آغازین تاریخچه جهان‌اند. کهکشان‌های دوردست به ما این امکان را می‌دهند که ببینیم جهان هستی در زمان‌های نزدیک‌تر به آغاز خود چگونه بوده است. موضوعی که برای ستاره‌شناسان این فرصت را فراهم می‌آورد که به روشی موثر و عملی، گذشته کیهان را رصد کنند.

دانشمندان این کار را با استفاده از طیف مختلفی از مشاهدات با کمک تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ های مستقر در زمین انجام داده‌اند. اخیرا مشاهدات انجام شده با آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما یا آلما (Alma) به این رصدها یاری رسانده و به دانشمندان امکان داده است کهکشان‌های دوردست در طول موج‌های زیر میلی‌متری را هم رصد کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان به طور خاص ۴۰ کهکشان هدف را که با کمک آن‌ها می‌توان جهان هستی در مراحل اولیه را مشاهده کرد، رصد کردند و در این پژوهش -که با نام ربلز (REBELS) (پیمایش خطوط طیفی گسیل دوران بازیونش) شناخته می‌شود- چیزهایی بیش از آنچه که انتظار داشتند، یافتند. دانشمندان با جمع‌آوری داده‌ها، سیگنال‌های غیرعادی پیدا کردند و مشاهده کردند که احتمالا در آنجا گسیل‌های قدرتمندی وجود دارند که از غبارها ناشی شده‌اند؛ اما حتی با بهره‌گیری از تجهیزات رصدی بسیار حساس، نور فرابنفشی که از آن نواحی ساطع شود، وجود نداشت.

پژوهشگران دریافتند که این سیگنال‌ها در واقع از دو کهکشان پیش‌تر ناشناخته ناشی می‌شدند که به دو هدف رصدی (که دانشمندان به عنوان بخشی از پروژه ربلز دنبال آن می‌گشتند) نزدیک بودند. به گفته دانشمندان، این کهکشان‌ها از نظر پنهان مانده بودند چرا که کاملا با گردوغبار [کیهانی] پوشیده شده بودند. یکی از آن‌ها دورترین کهکشان پوشیده شده در پس غبار است که تاکنون کشف شده است و اینک این کهکشان‌ها، تقریبا به صورت تصادفی، کشف شده‌اند.

علاوه بر این‌ها، ممکن است در آنجا تعداد بسیار بیشتری از این کهکشان‌ها برای کشف وجود داشته باشد. یوشینوبو فوداموتو که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشته است می گوید: «این امکان وجود دارد که ما تاکنون از هر پنج کهکشان در کیهان ابتدایی، یکی را ندیده باشیم.»

مقاله‌ای که جزئیات این یافته‌ها را شرح می‌دهد [با نام] «کهکشان‌های معمولی پنهان پشت‌غبارها در دوران بازیونش» در مجله «نیچر» (Nature) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم