پادشاه عربستان سعودی:‌ ریاض از تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی حمایت می‌کند

پادشاه عربستان سعودی ابراز امیدوراری کرد که مذاکرات اولیه با ایران منجر به حصول نتایج ملموس در جهت اعتمادسازی شود

نطق ویدئویی ملک سلمان بن عبدالعزیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک-POOL / GETTY IMAGES VIA AFP

ملک سلمان بن‌ عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۲۲ سپتامبر، در سخنانی که در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد ایراد کرد، ایران را یک کشور همسایه خواند و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات اولیه با جمهوری اسلامی ایران منجر به حصول نتایج ملموس در جهت اعتمادسازی شود.

پادشاه عربستان سعودی در این نطق که به شکل ویدیوی از پیش ضبط‌شده ایراد شد، همچنین گفت امیدوار است که مذاکرات، راه را برای رسیدن به روابط و همکاری مردم دو کشور بر اساس اصول و مبانی مشروع بین‌المللی، احترام به حق حاکمیت، و توقف حمایت تهران از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان فرقه‌ای، هموار سازد.

پادشاه عربستان سعودی افزود که ریاض بر اهمیت تشکیل خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی تاکید دارد، و از تلاش‌های بین‌المللی با هدف جلوگیری از دست‌یابی ایران به تولید سلاح اتمی حمایت می‌کند.

او همچنین درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران که با تعهداتش در تضاد است، و ادعاهای تهران درباره صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، ابراز نگرانی شدید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک سلمان افزود که عربستان سعودی به مقابله با ایدئولوژی افراط‌‌گرایی مبتنی بر نفرت و تفرقه و نیز فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان فرقه‌ای که مردم و ملت‌ها را ویران می‌کنند، ادامه می‌دهد.

ملک سلمان گفت:‌ «پادشاهی عربستان سعودی حق دفاع از خود را در مقابل حملات موشک‌های بالیستیک، پهپادها و قایق‌های حامل بمب، محفوظ می‌داند و هرگونه تلاش برای مداخله در مناسبات داخلی‌اش را رد می‌کند.»

وی افزود که کشورش بر اهمیت مقابله قاطع جامعه جهانی با حامیان و تامین‌کنندگان مالی گروه‌های تروریستی و گروه‌های شبه‌نظامی، و کشورهایی که به آنان پناه می‌دهند، تاکید می‌کند. او همچنین گفت که جهان باید با کشورهایی مقابله کند که از این گروه‌ها به عنوان ابزاری برای انتشار آشوب و ویرانی و گسترش سلطه و نفوذ خود استفاده می‌کنند.

ملک سلمان گفت که عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار سازمان ملل متحد، به اصول و اهداف آن، یعنی هدف حفظ صلح و امنیت جهانی، حل صلح‌آمیز مناقشات، احترام به حاکمیت و استقلال، و عدم مداخله در مناسبات داخلی کشورها، متعهد است.

بیشتر از جهان