بیماران سردرگم به دنبال خرید داروی قارچ سیاه در بازار سیاه

وزارت بهداشت: در بازار سیاه داروهای تقلبی با برچسب داروی اصلی به فروش می‌رسد

موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران در تابستان ۱۴۰۰، افزایش موارد ابتلا به بیماری قارچ سیاه را نیز در پی داشت - ایرنا

سازمان غذا و دارو ایران اعلام کرده است که «آمفوتریسین‌بی»، داروی اصلی درمان بیماری قارچ سیاه، را به کشور وارد کرده است اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که برخی همراهان بیماران مبتلا به قارچ سیاه نتوانسته‌اند این دارو را از داروخانه‌های دولتی تهیه کنند و در مواردی تا ۴۰ میلیون تومان نیز برای خرید آن از بازار آزاد هزینه کرده‌اند.

موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران در تابستان ۱۴۰۰، افزایش موارد ابتلا به بیماری قارچ سیاه را نیز در پی داشت. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و استفاده از داروهای ضدالتهابی مهم‌ترین دلایل ابتلای افراد به بیماری قارچ سیاه اعلام شدند.

پیش از آنکه موج پنجم کرونا در ایران با سویه دلتا شروع شود، این سویه در هند همه‌گیر شده بود و تجربه ابتلای برخی بیماران مبتلا به کرونا به عفونت قارچ سیاه نشان می‌داد که کشورهایی که در معرض شیوع سویه دلتا قرار دارند، باید برای درمان قارچ سیاه نیز تدبیری بیندیشند. با این‌ حال وقتی‌ مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در ایران شناسایی شد و محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی تهران، در یک برنامه تلویزیونی از کمبود داروی این بیماری در ایران خبر داد، حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، مدعی شد که شیوع این بیماری در ایران قابل پیش‌بینی نبوده است.

در همان زمان برخی رسانه‌ها از به راه‌ افتادن بازار سیاه داروی این بیماری و فروش آن به مبلغ چهار میلیون تومان خبر دادند. وقتی انتقادها از نایاب شدن این دارو در کشور بالا گرفت، حیدر محمدی از پزشکان خواست برای بیماران داروهای جایگزین را تجویز کنند. توصیه او با مخالفت و انتقاد جامعه پزشکی مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت روز ۱۴ شهریور، اتحادیه واردکنندگان دارو اعلام کرد که ۵۰ هزار قلم داروی مخصوص قارچ سیاه به ایران وارد شده است. در عین حال، مجتبی بوربور، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که سازمان غذا و دارو در برنامه‌ریزی‌های خود نه‌تنها به موضوع بیماری قارچ سیاه توجه نکرده، بلکه واردات عادی را نیز مختل کرده است. پیش از او حیدر محمدی نیز گفته بود که توزیع داروی قارچ سیاه از روز نهم شهریور در داروخانه‌های سراسر کشور آغاز شده است و این دارو در دسترس بیماران قرار دارد.

با وجود خبرهای منتشر شده، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که همچنان از توزیع مناسب آمفوتریسین‌بی در داروخانه‌ها خبری نیست. همراه یک بیمار مبتلا به قارچ سیاه به خبرگزاری تسنیم گفته است که برای خرید هفت عدد آمفوتریسین‌بی مبلغ ۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد پرداخت کرده است. او تاکید کرده است: «پس از ناامید شدن از پیدا کردن این دارو در داروخانه‌ بیمارستان‌ها و سطح شهر، مجبور شدم در بازار سیاه به دنبال آن بگردم. پدرم هر روز باید هفت تا از این آمپول‌ها تزریق کند، هفت آمپولی که از دلال‌های بازار سیاه به قیمت ۴۰ میلیون تومان خریداری کردم.»

سردرگمی بیماران برای تهیه دارو در بازار سیاه در حالی است که سازمان غذا و دارو هشدار داده‌ است در بازار سیاه داروهای تقلبی با برچسب داروی اصلی و قیمت ۱۰ تا۲۰  برابری به فروش می‌رسد که علاوه بر کلاهبرداری از خانواده بیماران، جان آنان را نیز به خطر می‌اندازد؛ اما این سازمان توضیحی نداده است وقتی همراهان بیماران برای تهیه داروهای موردنیاز عزیزان خود در داروخانه‌های رسمی با در بسته مواجه می‌شوند، چه باید بکنند؟