وزیر بهداشت: همه جا مثل تهران نیست، بیماران به‌سادگی «اینتوبه» می‌شوند

«اغلب مرگ‌ها در ساعت‌های عصر و شب اتفاق می‌افتد که پرسنل درست رسیدگی نمی‌کنند»

آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر در اثر کرونا در برخی از استان‌ها همچنان بالاست - عکس از فارس

در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۳۰ شهریور، ۳۷۹ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان به ۱۱۷ هزار و ۹۰۵ نفر رسید. همچنین در همین بازه زمانی، بیش از ۱۷ هزار مورد جدید ابتلا شناسایی شدند. هم‌اکنون حدود ۶۰۰۰ بیمار در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

در حال حاضر، ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۱۵ میلیون نفر با هر دو نوبت واکسن کرونا را زده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور نزدیک به ۴۶ میلیون دوز است.

با تسریع روند واکسیناسیون در ایران، آمار مرگ‌ومیر روزانه نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است. در برخی شهرها، شرط سنی واکسیناسیون برداشته شده است و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، وعده داده است که تا یک ماه دیگر ۷۰ درصد جامعه واکسینه خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز از اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون در تهران خبر داد و گفت در ۱۰ روز آینده، بیش از ۷ میلیون شهروند تهرانی واکسینه می‌شوند. با این حال، گزارش‌های رسیده از برخی استان‌ها و شهرستان‌ها نشان می‌دهد وضعیت همچنان وخیم است. این گزارش‌ها را بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز تایید کرده است.

او با بیان اینکه همه جا مانند بیمارستان‌های مسیح دانشوری و بقیه‌الله نیست، گفت: «من به ۹ استان رفتم و تمام آی‌سی‌یوهای آن را دیده‌ام. اوضاع بسیار خراب است.» به گفته وزیر بهداشت، پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و اغلب مرگ‌ها در ساعت‌های عصر و شب اتفاق می‌افتد که پرسنل «درست» رسیدگی نمی‌کنند و «بیماران به‌سادگی اینتوبه می‌شوند». «اینتوبه کردن» به معنای قرار دادن یک لوله قابل انعطاف در داخل نای در بیمارانی است که برای تنفس نیاز به دستگاه دارند.

بنا بر اعلام و تایید وزیر بهداشت، آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر در اثر کرونا در برخی از استان‌ها همچنان بالاست. به گفته عین‌اللهی، بررسی‌ها حاکی از آن است که در این استان‌ها بیمارستان‌ها «خوب» توزیع نشده‌اند و همه بیمارستان‌ها را درگیر کرونا کرده‌اند. همچنین «کیفیت کار» و «میزان اکسیژن» دو عامل دیگری است که تداوم ابتلا و مرگ‌و‌میر در برخی استان‌ها را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عین‌اللهی با اشاره به سفرش به مشهد و بازدید از بیمارستان‌های این شهر گفت: «وقتی به مشهد رفتم، واقعا فاجعه بود. وقتی به بیمارستان امام رضا رفتم، واقعا گریه‌ام گرفت. بیش از ۸۰ درصد از بیماران اینتوبه بودند. هیچ مرکزی در آی‌سی‌یوهای کشور به‌جز مراکز مرکزی، هموپرفیوژن و پلاسما فرزیس را انجام نمی‌دهند و می‌گویند اعتقاد نداریم. برای اینکه کارش سخت است و کسی دنبالش نمی‌رود.»

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی اطلاعات، به تجویز داروی رمدسیویر نیز اشاره کرد و گفت: «اگر به این نتیجه رسیدیم که رمدسیویر لازم نیست، دیگر نباید آن را تجویز کنیم.» این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که سازمان غذا و دارو در ماه‌ گذشته برای خرید داروی رمدسیویر ۷۲۰ میلیون یورو هزینه کرد. علیرضا زالی همان زمان گفته بود که این پول باید خرج خرید واکسن می‌شد. حالا نیز عین‌اللهی گفته است نباید تعصب داشته باشیم و روی هر آنچه اجماع می‌شود، بایستیم و درمان‌ها را به‌روز کنیم.

بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه مرگ‌و‌میر روزانه ۶۰۰ و ۷۰۰ نفر «فاجعه» است، گفت: «مهم‌ترین مساله‌ای که همه دانشمندان باید بر آن تاکید کنند، واکسیناسیون است. اکنون هرکسی در جهت نادرست تشویق کند، جنایت می‌کند.»

وزیر بهداشت در حالی این ادعا را مطرح کرده است که خود او در زمستان ۱۳۹۹، همراه برخی دیگر از پزشکان نزدیک به حکومت، نامه منع واردات واکسن‌های معتبر به کشور را امضا کرده بود.