انجمن‌های تجسمی به قالیباف: از تجربیات شکست‌خورده درس بگیرید

«اجرای طرح صیانت انزوای هنر و هنرمند ایرانی را به دنبال دارد و نتیجه آن خود تحریمی‌ است»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی - عکس از ایسنا

انجمن‌های تجسمی ایران در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، «مخالفت جدی» خود را با طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» اعلام کردند و هشدار دادند که این طرحِ «اصلاح‌ناپذیر» برای فعالیت حرفه‌ای، کسب‌وکار، حیات شغلی و آینده جامعه هنرمندان، دانشجویان و هنرجویان به‌شدت «زیان‌آور» است و انزوای هنر و هنرمند ایرانی را به دنبال دارد. هنرمندان تجسمی در نامه خود مسکوت گذاشتن و خارج کردن «طرح صیانت» از دستور کار مجلس شورای اسلامی را خواستار شدند.

محدودسازی فرصت‌های آموزشی بین‌المللی، محدودسازی جایگاه هنر ایران در جهان، محرومیت بیشتر از بازارهای بین‌المللی، از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، محدودشدن منابع الهام و ارتباطات جهانی و دغدغه کنترل‌گری و سانسور بیشتر با اجرای طرح صیانت، از جمله موارد مورد تاکید در بیانیه انجمن‌های تجسمی ایران‌اند.

هنرمندان تجسمی در نامه خود خطاب به رئیس مجلس با اشاره به «فرصت بی‌نظیر» برقراری ارتباط‌ بین‌المللی با هنرمندان جهان، هشدار دادند که با بومی‌سازی شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی، محدود کردن پهنای باند پلتفرم‌های بین‌المللی یا مسدود کردن آن‌ها هنرمندان از «موهبت» دسترسی به دانش و مهارت‌های روز و برقراری «تعامل آزاد» با هنرمندان محروم می‌شوند.

هنرمندان تجسمی با بیان اینکه نمی‌توانند جدا از رویه‌ها و فناوری‌های جهانی به فعالیت خود ادامه دهند، تاکید کردند: «بسیاری از منابع محتوایی و نرم‌افزاری مورد استفاده فعالان حوزه هنرهای تجسمی از منابع بین‌المللی و به واسطه شبکه‌های اجتماعی عمومی و تخصصی در مقیاس جهانی تامین می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این نامه با اشاره به مشکلات کنونی فیلترینگ آمده است: «اگرچه در حال حاضر هم مشکلاتی نظیر فیلترینگ‌های بی‌دلیل یا تحریم‌های ظالمانه برای کاربران مشکلاتی را ایجاد کرده است، با محدودکردن پهنای باند بین‌المللی و دسترسی به منابع آنلاین، بر حرفه‌ هنرمندان هنرهای تجسمی ضربه بسیار بزرگ‌تری فرود خواهد آمد.»

هنرمندان تجسمی در نامه خود با یادآوری اینکه هنرمندان ایرانی همواره سفیران فرهنگ و تمدن ایران بوده‌اند، این پرسش را مطرح کردند که چرا نمایندگان مجلس قصد دارند این فرصت را از هموطنان خود دریغ کنند و با تصویب چنین طرحی، گستره فعالیت‌های هنرمندان تجسمی را به پلتفرم‌های داخلی محدود کنند.

انجمن‌های تجسمی در نامه خود خطاب به قالیباف، با اشاره به فیلترینگ فیس‌بوک و یوتیوب متذکر شدند که حضور هنرمندان ایرانی در این شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با سایر ملل بسیار کمرنگ است. امضاکنندگان این نامه اجرای طرح صیانت را به «سیاست‌های درونگرایانه»‌ای دانسته‌اند که نتیجه‌ای جز خودتحریمی‌ ندارد.

در نامه‌ای که انجمن‌های تجسمی ایران نوشته‌اند، به کاهش درامد هنرمندان در پی اجرای طرح صیانت نیز اشاره شده است. به گفته این امضاکنندگان این بیانیه، با محدودسازی حضور هنرمندان ایرانی در جوامع آنلاین، «فرصت بزرگ» ارزآوری در کشور نیز از بین خواهد رفت.

در این نامه تاکید شده است: «امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های فروش آثار هنری یا دریافت سفارش‌های طراحی اینترنت است و با محدود کردن حضور موثر هنرمندان در پلتفرم‌های بین‌المللی و کم‌رنگ شدن رتبه آن‌ها در جست‌وجوگر گوگل، به معرفی هنر ایران و در پی آن اقتصاد هنر ضربه بزرگی وارد می‌شود.»  این در حالی است که به گفته هنرمندان تجسمی، در صورت «دخالت نکردن حاکمیت در کار هنرمندان» نتایج فعالیت این حوزه می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین درامدهای ارزی غیرنفتی کشور تبدیل شود.

هنرمندان تجسمی در بخش دیگری از نامه خود به «منابع الهام و ارتباطات جهانی» اشاره کردند و با بیان اینکه مسدودسازی اینترنت، این منابع الهام را از هنرمندان سلب می‌کند، هشدار دادند که در صورت اجرای طرح صیانت، هنر و هنرمند ایرانی منزوی‌تر می‌شود.

در ادامه این نامه، به دغدغه‌ هنرمندان در مورد «سانسور» و «کنترل‌گری»  اشاره و با هشدار درباره برخورد نظارتی با هنرمندان تاکید شده است: «هنرمندان هنرهای تجسمی ایران نگران‌اند که با اجرای طرح صیانت و با توجه به رویکرد حاکم بر روح آن و برخی تجربیات تلخ گذشته، نظارت، کنترل‌گری،‌ محدودسازی فعالیت‌ها و سانسور در فعالیت‌های آنلاین گسترش یابد و با تصمیم‌های غیرکارشناسی آزادی موردنیاز هنرمند برای بیان دردهای جامعه یا ارائه آثار ارزشمند از بین برود.»

انجمن‌های تجسمی ایران، در پایان نامه خود به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه کردند که از «تجربیات شکست‌خورده» پیشین در «کنترل‌گری» و «زیان‌های فاجعه‌بار» آن نظیر محدودیت استفاده از ویدیو و ماهواره درس بگیرند و نگاه رو به جلو را جایگزین نگاه حذفی و سلبی کنند.

این نامه را انجمن‌های تصویرگران ایران، خوشنویسان ایران، طراحان گرافیک ایران، عکاسان ایران، هنرمندان سفالگر، هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و هنرمندان نقاش ایران با بیش از یک‌میلیون عضو در سراسر کشور امضا کرده‎‌‌اند.