این زن صدراعظم احتمالی بعدی آلمان است

تصور اینکه جانشین مرکل دارنده مدال برنز ژیمناستیک باشد بسیار دشوار است

آنالنا بائربوک، هم سن و سال حزبی است که از طرف آن نامزد صدراعظمی آلمان شده است. درصورتی‌که این اتفاق بیفتد او جانشین آنگلا مرکل، یکی از قدرتمندترین سیاستمداران حال حاضر جهان، خواهد شد.

حزب سبزهای آلمان که آنالنا بائربوک را به‌عنوان گزینه نامزدی در انتخابات پیش رو در ماه سپتامبر امسال آلمان معرفی کرده است در سال ۱۹۸۰ با اهداف و افرادی کاملاً متفاوت با احزاب سیاسی جاافتاده اروپایی شروع به کار کرد.

تفاوت‌های بنیادین حزبی و مبارزات سیاسی «سبزها» باعث شده بود تا مدت‌ها کسی آن‌ها را جدی نگیرد. در نظر سیاستمداران سنتی، اعضا و رهبران این حزب ترکیبی از «هیپی‌های میان‌سال و دانشجوهای عصبانی» بودند چیزی که در حال لااقل درباره چهره شاخص این حزب، آنالنا بائربوک، صدق نمی‌کند.

بائربوک در یک خانواده متوسط آلمانی متولد شد. والدینش هر دو شاغل بودند و کودکی‌اش در یک مزرعه در هانوفر گذشت. جدا از سابقه تحصیلی و کاری که او را برای نامزدی صدراعظمی قدرتمندترین اقتصاد اتحادیه اروپا قابل‌پذیرش کرده است، خصوصیاتی دارد که شاید برگ برنده او در انتخابات فدرال تابستان امسال باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنگلا مرکل که در شانزده سال گذشته نماد اصلی چهره آرام، مقتدر و جدی صدراعظم آلمان بوده است، باعث شده تصور اینکه صدراعظم بعدی دارنده مدال برنز ژیمناستیک باشد بسیار دشوار شود.

ترامپولین یکی از زیرمجموعه‌های ژیمناستیک است که در آن ورزشکاران با جست زدن روی تشک پرش، حرکات نمایشی انجام می‌دهند. بائربوک مجبور شد پس از چند مصدومیت، این ورزش را کنار بگذارد هرچند هنوز یک زن فعال و ورزیده است.

ازآنجایی‌که آنگلا مرکل اعلام کرده قرار نیست در انتخابات پیش رو شرکت کند بائربوک و دیگر نامزدها این شانس را دارند که مجبور به رقابت با مرکل که از نظر خیلی‌ها قدرتمندترین زن جهان است نباشند اما همه سنگینی شبح مرکل را روی این انتخابات احساس خواهند کرد. بائربوک در این میان کمترین اشتراکات را با مرکل دارد.

حزب سبزهای آلمان برای بردن این انتخابات باید یک ماراتن طولانی روی لبه تیغ را مدیریت کند. ائتلاف با احزاب دیگر، چون به‌تنهایی قادر به تشکیل دولت نخواهد بود؛ در کنار مدیریت بحران کرونا، بیکاری و مهاجرت، صنعت اتومبیل‌سازی آلمان و فهرست پروپیمانی از چالش‌ها که جلوی روی این حزب و صدراعظم آینده آلمان خواهد بود، سیاست‌های تلفیق نژادی و فرهنگی، مهاجرتی و محیط زیستی این حزب را در معرض یک آزمون واقعی قرار خواهد داد.

آنگلا مرکل به‌عنوان رهبر حزب اتحادیه دموکرات مسیحی، خودش هم یک مسیحی و عضو کلیسای لوتری است. در سوی دیگر مذهب برای حزب سبزها نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد.

به توافق رسیدن بر سر راه حال‌های پیشنهادی برای بائربوک و همکارانش بسیار دشوار خواهد بود. به نظر می‌رسد که بائربوک و روبرت هابک که مشترک رهبری حزب سبز آلمان را بر عهده دارند، از یک نیروی قدرتمند برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی خود بهره گرفته‌اند: افکار عمومی.

مرکل شاید نماد مادربزرگ دوست‌داشتنی و ثروتمند در نظر جوان‌ها در آلمان باشد، اما تیم بائربوک-هابک نماد سرزندگی، طراوت، هیجان و خوش‌پوشی هستند. بائربوک در نقش مادر دو دختر کوچک که علاوه بر ترامپولین فوتبال هم بازی می‌کند. این زن جوان افکار نو با ظاهری آراسته دارد و هیچ خستی در انتشار عکس‌های تبلیغاتی با ظاهر برازنده اما کمی غیررسمی نشان نمی‌دهد. ریش سه‌روزه هابک در کنار تصویر مادر جوان و سرزنده و موفق بائربوک توانسته چهره جذابی برای سر در یک حزب سیاسی باشد.

آنگلا مرکل، در پوشش و رخت و لباس آدابی را رعایت می‌کند که حاصل از سر گذراندن سال‌های سخت آلمان بعد از جنگ و ورود به سیاست در زمانی است که کسی به زن‌ها خوش‌آمد نمی‌گفت. کت‌وشلوار و مدل مویش را مردانه انتخاب کرد هرچند نمی‌توان گفت خانم مرکل با مد و لباس زنانه بیگانه است. پیراهن یقه‌باز سورمه‌ای که در اپرای اسلو پوشیده بود نشان داد مرکل هرجایی لازم بداند از پوشیدن لباس شب ابایی ندارد اما در عرصه سیاست ترجیح می‌دهد همان کت‌وشلوارهای معروف تک‌رنگ خودش را بپوشد.

برای قضاوت کردن مدل پوشش آنالنا بائربوک هنوز زود است چون هنوز با چالش چندین دهه شرکت در ملاقات رسمی روبه‌رو نبوده است اما تا اینجای کار خانم بائربوک ظاهر غیررسمی و راحت را به کت‌وشلوارهای سنتی سیاستمداران ترجیح داده است.

بائربوک مانند زنانی که چند دهه بعد از مارگارت تاچر، ترزا می و آنگلا مرکل کنترل دولت را در کشورهایی با سیاست مردانه در دست گرفتند این شانس را دارد که بسیار کمتر از آن‌ها در معرض قضاوت عمومی درباره لباس‌ها و جواهراتش باشند و روی کارشان تمرکز کنند. جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند که فقط چند ماه با بائربوک اختلاف سن دارد نمونه یکی از سیاستمداران زن موفق در جهان است.

همسران مرکل و بائربوک هر دو در عرصه عمومی چندان عرض‌اندام نمی‌کنند. یواخیم زاور همسر دوم آنگلا مرکل یک شیمیدان مشهور آلمانی و پروفسور دانشگاه در زمینه فیزیک و شیمی کوانتوم است و شخصیت مستقل خود را جدا از همسر صدراعظم بودن دارد. دانیل هولفلیش، همسر بائربوک مدیر ارشد امور عمومی در گروه دویچه پست DHL است قبل از آن‌هم رئیس بخش ارتباطات و جمع‌آوری سرمایه در اتحاد ۹۰ - سبزها بود.

بائربوک هم مانند مرکل تمایلی به آوردن زندگی خصوصی‌اش به عرصه عمومی ندارد. اگر بخواهیم بسیار کلی اظهارنظر کنیم جدایی زندگی خصوصی و سیاسی در اروپا، به‌جز انگلستان، مانند آمریکا مشکل نیست.

خانواده سیاستمداران اروپایی هرگز مانند همتایان آمریکایی خود زیر دِرَخش دوربین‌ها و پاپاراتزی ها نبوده‌اند و زندگی خانوادگی آن‌ها خیلی برای رأی‌دهنده‌ها تأثیرگذار نیست. همسر مرکل معمولاً پاسخ درخواست مصاحبه را با عبارت «از ابراز علاقه شما متشکرم» می‌دهد و علاقه‌ای به مطرح‌شدن در مطبوعات ندارد و حتی سال ۲۰۰۵ در مراسم تحلیف همسرش هم شرکت نکرد.

تصاویر دونفره بائربوک هم بیشتر با همکار و شریک حزبی‌اش، روبرت هابک، است تا همسرش. بچه‌ها را هم کاملاً از توجه رسانه‌ای دور نگه‌داشته‌اند.

بائربوک می‌گوید در عرصه سیاست هم مثل ورزش، «شما باید واقعاً شجاع باشید.» چون معلوم نیست بعد از هر پرش «روی سر فرود بیاییم یا پا»

اگر او صدراعظم بعدی آلمان شود برای سرپا نگه‌داشتن اقتصاد آلمان و با سر به زمین نخوردن فهرست بلندی از چالش‌های اقتصادی، اجتماعی روی میز کارش خواهد بود علاوه بر اینکه زنان آلمانی انتظار دارند برخلاف مرکل، او قدم‌های جدی‌تری برای برابری حقوق زنان در آلمان بردارد و آنجا دیگر خوش‌پوشی و عضلات ورزشکاری خیلی به کارش نخواهد آمد.