روانچی: سخنرانی ویدیویی رئیسی در سازمان ملل «به دلیل همه‌گیری کرونا» است

حسین امیرعبداللهیان دوشنبه عازم نیویورک می‌شود

رئیسی، عضو هیات مرگ  اعدام‌های دهه ۶۰-عکس از ایرنا

مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل گزارش‌های قبلی درباره سخنرانی ویدیویی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را تایید کرد. به گفته او حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه به نیویورک می‌رود و در مجمع عمومی حاضر خواهد بود. 

در حالی که روانچی دلیل عدم حضور رئیسی در مجمع عمومی را همه‌گیری کرونا اعلام کرده است، این حضور مجازی نمی‌تواند با انتقادها و مخالفت‌های گسترده نسبت به سفر رئیسی به نیویورک و صادر نشدن ویزا برای او بی ارتباط باشد. هرچند رئیسی می‌تواند به دلیل سمت خود از مصونیت برخوردار باشد اما کارشناسان حقوقی می‌گویند در پرونده‌های جنایت علیه بشریت، که درباره رئیسی به دلیل نقش او در اعدام هزاران زندانی در دهه ۶۰ مطرح است، این مصونیت می‌تواند از بین برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی خواستار جلوگیری از سفر رئیسی، عضو هیات مرگ به نیویورک و بازداشت و محاکمه او در صورت انجام این سفر شده بودند.

به گزارش ایرنا، رئیسی که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری تحریم شده ایران معرفی شده است، سه‌شنبه آینده به طور ویدیویی در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند. آسوشیتدپرس پیش‌تر خبر داده بود نام رئیسی در بین بیش از ۱۰۰ مقامی که در مجمع عمومی حضور خواهند داشت مشاهده نمی‌شود. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی سخنرانی رئیسی از پیش ضبط شده خواهد بود.

رئیسی نخستین رئیس دولتی نیز که پس از وقوع انقلاب ۵۷ در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر نمی‌شود. پیش از او علی خامنه‌ای، رهبر کنونی در مدت هشت سال ریاست‌جمهوری تنها یک بار به نیویورک رفت و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز همواره علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه خود را به مجمع عمومی فرستاد. حضور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق هم چندان زیاد نبود اما از دوره محمود احمدی‌نژاد سنت حضور هر ساله در مجمع عمومی پایه‌گذاری شد و حسن روحانی آن را ادامه داد. البته در مورد ابراهیم رئیسی اصل توانایی او برای سفر به آمریکا یا اروپا به دلیل سابقه طولانی و آشکار در نقض حقوق بشر مطرح است نه انتخاب او برای حاضر نشدن در مجمع عمومی. نام رئیسی در فهرست تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارد.

حضور هیاتی به سرپرستی امیرعبداللهیان در نیویورک در حالی خواهد بود که بر اساس قوانینی که در دولت دونالد ترامپ به تصویب رسید، محدوده حرکت و رفت و آمد مقامات جمهوری اسلامی در فاصله چند خیابان اطراف ساختمان سازمان ملل و دفتر هیات نمایندگی جمهوری اسلامی محدود شده بود. 

هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل از ۲۳ شهریور در نیویورک آغاز به کار کرده و تا ۳۰ شهریور ادامه خواهد داشت.