بریتانیا رفتار جمهوری اسلامی با نازنین زاغری را نوعی «شکنجه» دانست

وزیر خارجه بریتانیا: «نگه داشتن نازنین با توجه به حقوق بین‌الملل غیرقانونی است»

پس از پایان دوران محکومیت پنج‌ساله زندان زاغری در ایران، دادگاهی دیگر او را به یک سال زندان و دوازده ماه ممنوع‌الخروجی محکوم کرد- Free Nazanin campaign / AFP

درپی اعلام محکومیت دوباره نازنین زاغری-رتکلیف به یک سال زندان و ممنوعیت خروج او از ایران، بریتانیا رفتار جمهوری اسلامی با این شهروند دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی را نوعی شکنجه دانست.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، به تلویزیون بی‌بی‌سی گفت: «به نظر من، نگه داشتن نازنین با توجه به حقوق بین‌الملل غیرقانونی است. نوع رفتار با او بغرنج‌ترین و توهین‌آمیزترین شکل ممکن را دارد.»

او افزود: «فکر می‌کنم روشی که با او برخورد می‌کنند، شکنجه محسوب می‌شود و کاملا واضح و آشکار است که ایرانی‌ها باید او را آزاد کنند.»  

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، معتقد است که جمهوری اسلامی برای امتیاز گرفتن در زمینه دیپلماتیک، همسرش را به گروگان گرفته است. 

وزیر خارجه بریتانیا نیز در این مصاحبه، رد دیدگاه مطرح شده از سوی ریچارد رتکلیف را بسیار مشکل دانست و گفت: «مشخص است که او قربانی بازی موش و گربه‌ای شده که  ایرانی‌ها یا قطعاً بخشی از حکومت ایران به راه انداخته‌اند و سعی می‌کنند تا از او به‌عنوان یک اهرم فشار در برابر بریتانیا استفاده کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته همسر نازنین زاغری، سرنوشت پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی به مسئله پرداخت بدهی بریتانیا به ایران برای یک خرید نظامی ملغی‌شده در بیش از چهار دهه پیش گره خورده است. بریتانیا اصل بدهی چندصد میلیون دلاری خود به ایران را پذیرفته است، اما در زمینه پرداخت سود این مبلغ، با جمهوری اسلامی اختلاف دارد. 

پیش‌تر گفته شده بود که دلیل پرداخت نکردن این بدهی به ایران، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا برای انتقال پول به آن کشور بوده است، اما دومینیک راب در پاسخ به سؤالی در رابطه با پرداخت این بدهی، گفت: «در حال حاضر، چیزی که واقعا مانع ما می‌شود، این نیست و زمینه گسترده‌تری دارد.» او مذاکرات هسته‌ای که در وین با ایران برای احیای برجام در جریان است و همچنین انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران را بخشی از این زمینه گسترده‌تر دانست.    

نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی- ایرانی ۴۲ساله که از فروردین ماه ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و زندانی بوده است، در اسفندماه ۱۳۹۹ با پایان مدت محکومیتش از زندان آزاد شده بود، اما هفته گذشته اعلام شد که با حکم جدید دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، بار دیگر به یک سال زندان و دوازده ماه پس از آن ممنوع‌الخروجی محکوم شده است. 

وزیر خارجه بریتانیا پس از اعلام خبر محکومیت تازه برای نازنین زاغری، ضمن اعتراض به این حکم، آن را «غیر انسانی» و «ناعادلانه» خوانده بود.   

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز صدور این جکم تازه برای نازنین زاغری را محکوم کرده و گفته بود که برای آزادی او و دیگر شهروندان دوتابعیتی محبوس در ایران، تمام تلاش خود را خواهد کرد.